best moeilijk!

• anja

hallo allemaal.

ik zou jullie een beetje op de hoogte houden van mijn voortuin nou en dat is best moeilijk.

maar hier een lijst van de planten die er in komen;

lelie reinesse,flox white admiral,gipskruid,

witte regen,boerenjasmijn,witte vlinderstruik, witte gebrokenhartjes,

clematis ‘gladys picard, witte raonkel en witte freesia’s en dan nog twee witte rozen maar alles wat ik hier opgeschreven heb bloeid juni tot september

behalve de witte gebrokenhartjes die bloeien in mei.

maar laat ik dit maar eerst eens planten dan kan ik altijd nog planten erbij zetten en als het er echt niet uit ziet al dat wit kan ik er als nog een kleurtje er in gooien.

groetjes anja

• Hinke

Een witte border kan heel mooie zijn, zeker als je het combineert met bladplanten in groen en grijs vind ik dat altijd prachtig om te zien. Alleen bij mij lukt dat nooit:-) Ik ben ook eens begonnen met een witte border maar een jaar later hadden zich andere planten erin uitgezaaid, roze, lila en ach dat staat zo leuk dus mag het blijven staan en daardoor is de witte border allang niet meer wit:-)

Hinke.

• ann

Een witte tuin vind ik ook prachtig en het is inderdaad zo als Hinke aangeeft het wit te combineren met grijsbladerige. Het is ook wel goed om te letten op mooie bladvormen en groenblijvers. Deze geven ook meer structuur in de border.

Ann

• carla

Voor bloei wat later in het jaar kun je nog denken aan de Japanse anemoon.Honorine Jobert of de Cimicifuga, heet nu geloof ik althea ofzo.

Voor heel vroege bloei natuurlijk sneeuwklokjes en witte muscari etc.

Wat je hebt uitgekozen ziet er veelbelovend uit….

Carla

• Katinka

Mooie combinatie, ook mooi met een grijsbladig, witbloeiend klein boompje: pyrus salicifolia pendula. Plus de bollen die Carla noemde voor het allervroegste voorjaar, er bestaan ook witte narcissen! En witte sieruien, bloeit in mei, mooi voor onder de witte regen maar dat zeg ik alleen omdat ik veel lila (blauwe) regen heb met blauwe sieruitjes eronder en ik niet wachten kan tot het weer mei is! :D:D

• Marian

Misschien heb je hier nog iets aan:

www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=781

En witte geraniums,

witte echinacea ( zonnehoed)

witte jufertjes in het groen

witte verbascum

griis blauwe hosta's

witte lavendel, ( grijze plant

witte daglelie's

• Marian

Voor nu:

witte crocussen,

witte helleborus orientalis

paar mooie grote buxusbollen ( ik vind zelf buxus met witte bloemen heel sjiek)

sneeuwklokjes

Ook nog

Witte pioenrozen

Mooie groenblijvende varen

witte iris

witte vaste papavers ( orientale)

viola odorata wit

Clematis Gillian Blades ( = wit en sterk)

wit vingehoedskruid

witte hortensia

witte accanthus

witte achillea

artemissia voor de grijze kleur

witte astilbe

wit zeeuws knoopje

witte lamium orvala

witte judaspenning

witte lychnis ( prikneus)

witte nepeta ( kattekruid)

witte centaurea ( korenbloem)

witte sedum

witte lavatera

salomonszegel

witte hyacinthoides hispanica ( wilde hyacint)

Zo, jij kan weer gaan googelen :D

• anja

hallo allemaal

nou dat is fijn dat er zo word meegedacht.

ja de witte pioenrozen spreken me wel aan.

maar ik moet wel uitkijken dat ik er niet erg veel planten er in zet doe het eerst rustig aan en als ik dan nog ruimte over heb kan ik alsnog planten erbij zetten.

ik ga eens kijken naar die planten dank je wel.

trouwens de salamonszegel heb ik al die was ik helemaal vergeten dat is een leuke plant.

iedereen bedankt voor de reacties en het aanvoeren van witte planten.

groetjes anja