sterke Clematissen

• Kim

Beste prikkers,

Ik volg dagelijks dit prikbord, en ik moet zeggen dat ik al veel van jullie heb geleerd :-)!

Ik heb nu alleen zelf een vraagje. We hebben een klein tuintje. Ik heb al verschillende clematissen geplant (“Gladys Picard”, Clematis patens “Huldine”, Clematis “Hybrida Sieboldii”en clematis Ville de Lyon")

Helaas krijg ik in de Gladys Picard en in de Hybrida Sieboldii tot nu toe elk jaar verwelkingsziekte… De Huldine doet het wel goed, maar heeft nog niet gebloeid, hopelijk gaat hij dat dit jaar doen (staat er pas een jaar), en de Ville de Lyon heb ik pas afgelopen juni geplant, dus ik weet nog niet wat die doet.

Kunnen jullie me aangeven wat sterke clematissen zijn met een grote bloem? En die niet gevoelig zijn voor ziektes. Het is elke keer zo zonde, is hij eindelijk gegroeid en zitten er mooie knoppen in, hangt alles weer slap. Ik moet er wel bij zeggen dat bij mij van alle clematissen de voetjes in de schaduw staan, en dat ze in de zomer (net als de rest van de tuin) om de dag water krijgen.

Ik hoor het graag van jullie!

Groetjes,

Kim

• Hinke

Ik heb niet veel verstand van Clematissen. Heb er denk ik ondertussen een stuk of 4, 2 zijn al oud en doen het prima, 2 vorig jaar net geplant en dat is even afwachten of ze dit jaar weer beginnen.

Maar als ik lees dat jij ze in de zomer om de dag water geeft dan denk ik is dat niet wat veel? Mijn tuin krijgt in principe geen water van mij, behalve als het extreem droog is en ik zie dat bepaalde planten er onder gaan lijden dan krijgen ze water. Maar misschien is er iemand hier die een veel beter antwoord heeft:-):-)

Hinke.

• Teuni

Ik heb ook niet zoveel geluk met clematissen maar de ‘President’ met paarse bloemen en de ‘Star of India’, paars/rode bloemen doen het elk jaar prima hier.

Ik heb er ook al zoveel uitgeprobeerd maar die zie je dan het volgend jaar niet meer terug. Waar het aan ligt is me een raadsel.

gr. Teuni

• anneke Im

Ik heb drie van de clematissen en ze doen het goed ,

Sieboldii, huldine en de ville de lyon

Heb je ze wel diep genoeg geplant ?

ik plant ze altijd wat dieper dan de pot is en niet te veel water!!

Vorig jaar heb het veel geregend !!!! Geef ze ook wat kalk en mest.

alleen bij erge droogte geef ik ze pas wat water.

kijk even bij www.bekijkmijntuin.nldaar sta ik bij Anneke

• Lieny

Een clematis heeft ook graag bescherming tegen de zon aan de “voet”bv een dakpan,schuin ertegen zetten.

groetjes,Lieny

• Teuni

Je kan bij de voet beter lage plantjes zetten want als je er een dakpan schuin overheen zet krijgt hij bij regen minder water.

gr. Teuni

• anja

hallo allemaal.

ik heb vorig jaar een clematis gladys picard gepoot geen dakpan bij de voet gezet maar dieper ingegraven staat niet in de volle zon maar krijgt wel de ochtendzon.

wat ik van deze plant weet is dat de lieveheersbeestjes hun eitjes op de bloem afzetten.hij slaat nu wel aan maar ik weet niet wat hij dit jaar gaat doen.

wat ik volgens mij hier eens gelezen heb is als je verwelkensziekte hebt en je zet op de zelfde plaats een nieuwe clematis dat die het ook weer krijgt.

ik hoor het wel als het niet klopt.

maar wat ik heb gehoord dat het een sterkke plant is toen ik hem kocht.

groetjes anja

• carin

Clematissen die vrij weinig kans hebben op verwelkingsziekte zijn de wat kleinbloemigere soorten. Maar je wil graag een grote bloem, dus dan komen die niet in aanmerking. Mijn ervaring met clematis is, dat ze zon willen, maar een koele voet. Dus graag wat schaduw van andere planten eromheen op hun voet. Echter, nog erger dan warme voeten vinden ze droogte, dus zeker geen dakpannen ervoor zetten. Zelf geef ik mijn tuin eigenlijk zelden water, maar de clematissen vormen een uitzondering! Op het moment dat ze in volle groei zijn en knoppen vormen, krijgen ze iedere dag een volle gieter water. Het is ook belangrijk om de plant zo min mogelijk nat te maken, dus gieten op de grond en niet sproeien. Dat geldt trouwens voor veel planten, nat blad is aantrekkelijk voor schimmels. Clematiskwekers geven overigens ook aan dat veel verdroging ook wordt aangezien voor verwelkingsziekte. Alleen als één of meerdere delen van de plant in één nacht tijd volledig verwelken en zwart worden is er sprake van verwelkingziekte. Alle andere vormen van afsterven, dus van onder af vergelen of verdorren is een vorm van verdroging. Ook kunnen de wortels ergens door aangetast zijn of de stengels afgevreten zijn door slakken.

Als de plant echt door verwelkingsziekte is aangetast, dan is de grond besmet en kun je er geen andere clematis voor in de plaats zetten.

Carin

• Brigitte Verkuijl

Ik heb een dr. Ruppel en die heft bij mij nergens last van….

er is ooit eens een site geplaats hier waarop clematissen staan met foto, verdere info qua standplaats en of ze ziekte gevoelig zijn, misschien dat iemand het hier nog weet?

• Viola

Misschien bedoel je een van deze sites:

www.clematis.hull.ac.uk

www.clematis-westphal.de

Een heel goede Clematis is Arabella. Is niet grootbloemig wel:

niet veeleisend

langdurig bloeiend

krijgt geen verwelkingsziekte.

Viola