sterke Clematissen

• Brigitte Verkuijl

ik heb het gevonden www.clematis.hull.ac.uk/ echt geweldige site voor mooie plaatjes en info

• Plantadvies

De gemaakte fout die ik veel zie, is dat een dakpan schuin staat. Als deze recht opstaat houdt het prima de zon tegen en zal het water zijn weg vinden. De meest gebruikelijke oorzaak van het afsterven van Clematissen, vooral van jong planten, is een aanval van jonge slakken. Hybriden met grote bloemen lijken erg vatbaar voor de Clematis verwelkingsziekte. Soms is de plant te redden door alle aangetaste stengels tot ver in gezond hout terug te snijden. Desnoods onder het grondniveau. Een diep geplante Clematis, minstens 5 cm dieper geplant dan hij in de pot stond, heeft de beste overlevingskansen. Geef in het voorjaar goede voeding en water. Soms raken dikke, meestal houtige stengels gewond, vaak door winterschade of plaagdieren. Er lekt dan sap uit de stengel en dat wordt bevolkt door schimmels, gisten en bacterien. Aangetaste stengels dienen dan ook verwijderd te worden.

Plantadvies

• Katinka

Mijn eerste gedachte is ook kleinbloemige clemtis, maar helaas zoek je dat niet.

Hoe later in het jaar de clematis bloeit, hoe minder kans op verwelkingsziekte (de kleinbloemigen bloeien vaak in het voorjaar of najaar) dus zoek één met grote bloemen die zo laat mogelijk bloeit of juist wat vroeger. Als de dagen nog vrij koel zijn of juist weer iets koeler worden, dan bloeien ze beter en hebben ze minder kans op slap hangen door welke oorzaak dan ook.

Tweede tip is als ze jong zijn, niet zo veel stengels laten doorgroeien. Als de stengels dikker worden (houtig uit gaan zien), na een jaar of drie, kun je ze meer laten uitgroeien. Dus maar drie stengels laten uitgroeien, meer niet. Verwelking gebeurt vaak nét voor de bloei, plant mooi in knop en tsjakka…. Bloeien kost namelijk enorm veel energie en wat je koopt is altijd een baby-plant. De bloemen die verschijnen kun je ook uitdunnen, ze staan best lang op een vaas, en laat ze vooral geen zaad zetten. Zo laat je de plant zoveel mogelijk kracht behouden.

Of je haalt een mooie kleinbloemige ;).

• Kim

Bedankt voor jullie tips! Ik heb eens op de sites gekeken, en moet toegeven dat er toch ook hele mooie kleinbloemige zijn! Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen!

Bedankt!

Kim