Klimop flink snoeien

• Ton

Tussen de woningen van mijn schoonouders en die van hun buren staat een schutting die begroeid is met klimop. De klimop is in de loop van de jaren flink breed geworden. Ze hebben een kleine tuin en de klimop hangt voor zo'n 60 cm voor hun raam wat het binnen donkerder maakt. Ik heb aangeboden om de struik flink te snoeien maar mijn schoonouders zijn bang dat hij niet meer uitgroeit. Als ik in de struik kijk zie ik dikke harige stammen. Als ik tot die stammen weg snoei, groeit het dan weer mooi uit en hoe lang zou dat ongeveer duren?

• ria

Klimop is heel goed te snoeien. Het doet hem heel goed, want hij loopt dan weer met mooi fris groen blad uit. Wij hebben ook een rek dat helemaal begroeid is met klimop. Die geven we ieder jaar een snoeibeurt. Maar eens in de zoveel jaar snoeien we hem bijna helemaal tot op de (zoals je zegt harige) stam. Nog nooit problemen er mee gehad dat hij het niet overleefde.

Let wel op dat er geen vogelnestjes in zitten. Klimp is een geliefde broedplaats voor vogels.

Veel succes.

Ria

• Jan-Willem

Ton,

Soeien kan goed en vooral kort. Kies een donkere of regenachtige dag om te voorkomen dat de bast van de takken verdroogd of verbrand.

Het stof van de Hedera is nogal aggressief. Doe je mouwen dicht en zet een nues/mondkapje op.

Jan-Willem.

• ria

Ja inderdaad, dat vergat ik te zeggen. Klimop snoeien kan allergische reacties geven. Als ik het met blote armen doe, zit ik daarna met jeukende rode bultjes.

Dat is dus een goede raad van Jan-Willem.

Ria

• Katinka

Oja, dat stof! Dat prikt! Lekker kort snoeien, klimop is net onkruid, daar zie je van de zomer al bijna niets meer van.

• Ton

Bedankt voor de tips! Nu kan ik goed voorbereid aan de slag.

Groeten van Ton

• Margriet

En uitkijken dat de schutting na al die jaren niet omvalt zonder de steun van de klimop…….:-) (zelf weleens meegemaakt)

Gr. Margriet.