help! druif bloedt heel erg

  • wilma c

    mijn druif heb ik behoorlijk gesnoeid begin januari. Van de week heb ik nog even gekeken maar niks bizonders gezien. Nu verliest hij aan alle kanten vocht. Kan ik nog wat doen?

  • Plantadvies

    Niets aan doen wilma, het bloeden stopt vanzelf.

    Plantadvies

  • Mike

    Meestal stopt het vanzelf wel weer, maar ik weet niet hoe drastisch je gesnoeid hebt? Als je ook oude/dikke takken hebt gesnoeid, kun je die evtl. ‘afbinden’ met (rubber-)touw. Dat stopt het bloeden niet helemaal, maar vertraagt het wel. Het touw zo strak mogelijk om het stompje binden.

    Vind het wel vreemd dat de druif bloedt na snoei begin januari. Want dat moet normaal gesproken prima kunnen, ook rigoreus. Ik snoei de druiven altijd voor de kortste dag, dus begin of midden december.

    Mike

  • Katinka

    Wat zonde, je kunt er niet veel aan doen eigenlijk. Meestal bloeden ze niet dood hoor… is hij onlangs beschadigd? Dit zal toch niet alsnog van het snoeien zijn?

  • Fred

    Afbinden is een nutteloze onderneming. Als de druif echt erg bloedt is de druk ook vlot van de sapstroom af en stopt het vanzelf. Tis een rotgezicht maar de plant hoeft er niet aan ten onder te gaan. En het kan goed dat dit na de snoei alsnog plaatsvindt. Je kunt zelfs hartje zomer in bv een berk - die ook zo met die sapdruk in de weer is - nog lekkage hebben. Gewoon afblijven en afwachten.

    Fred.

  • Katinka

    Fred, heb jij dat wel eens gezien, dat het eerst niet bloedt, maar later wel? Ik maak me nu lichtelijk zorgen, ik heb mijn druif ook vrij laat gesnoeid (de dunne takjes dan) maar ik zie er niets aan. Moet ik nu elke dag langs mijn druif lopen om te kijken… ojee… ik doe altijd maar wat, als het mij uitkomt, gaat eigenlijk altijd goed, ik dacht nog: ‘het voorjaar komt zo laat dit jaar, kan nog makkelijk’…

  • Fred

    We hebben een flinke vorst gehad en daarna is alles in versneld tempo aan de gang gegaan. Dat is wat mij betreft een mogelijke oorzaak van het niet goed afgesloten zijn van de sapvaten van de druif. Die konden dus de opgevoerde druk niet aan met het genoemde resultaat: bloeden.

    Katinka, ik zou me geen zorgen maken. Moeder natuur regelt het wel.

    Fred.

  • Mike

    Hoi Fred,

    Mijn ervaring is dat afbinden niet nutteloos is. 3 jaar geleden de druif in de kas sterk ingekort en de sapstroom spoot er zowat uit. Toen afgebonden, waardoor het snel duidelijk minder werd. Als test een andere tak niet afgebonden en daar bleef het bloeden nog dagenlang doorgaan. Uiteindelijk deze ook maar afgebonden. De druif leeft nog steeds, maar heeft er wel een tik van gehad. Sindsdien ziektegevoelig (vooral meeldauw). Dit jaar ga ik 'm helemaal weghalen…

    Mike

  • roelofw

    ik snoei de druif al in november als de bladeren er af zijn want ik heb ook een x een bloedende druif gehad omdat ik toen ook in januarie ging snoeien heb de bloedende takken afgebonden met ijzerdraad . goed aandraaien en het bloeden vermindert snel .groetjes roelof

  • dirk

    ik heb destijds tape gebruikt en eromheen gedraaid en daarna dun ijzerdraadje (van de vuilniszakken) eromheen; bloeden stopte toen bij mijn druif. had ook te laat gesnoeid..

    gr.dirk