voor Jan-Willem

• Mike

Vorig jaar had ik van jou zaailingen van rhodochiton en eccromocarpus gekregen. Daar was ik heel blij mee en ze groeiden prima. Vooral de rhodochitons. De eccromocarpussen had ik in de kas en ze groeiden als een speer. Veel te hard en ik moest ze zelfs terugknippen. Later had ik ze in de moestuin ‘geparkeerd’ en was ze op gegeven moment vergeten. Ze stonden de hele zomer in P9-potjes op een warm plekje. In september kwam ik ze weer tegen en eentje bloeide zowaar. En nog mooi ook. Ik dacht nog, die moet de kas in in de winter, maar natuurlijk weer vergeten.

Laat ik het stel nou eergisteren tegenkomen, nog steeds op dezelfde plek en nog steeds in die P9-potjes. Wat schetst mijn verbazing: de helft van de plantjes leeft nog (na al die vorst!) en sterker nog, is zelfs aan het uitlopen! Dus maar gauw in een grotere potmaat gezet in goede potgrond en de kas in voor voorspoedige groei.

Wist jij, dat de eccromocarpussen tamelijk winterhard zijn?? Ik sta er van te kijken, maar vind het uiteraard erg leuk. Ben benieuwd, hoe ze zich van de zomer gaan gedragen…

Mike

• marja

Mike,

hoe lang duurt het dat de Rhodochiton gaat kiemen?

Heb ze veertien dagen geleden in een pot gezaaid,staat in de kamer.Maar zie nog niets komen.

Of ben ik te ongeduldig?:-(

Gr .Marja

• carla

Heb even bij die van mij gekeken die ik voor in een houten bak had staan en

die doen het inderdaad ook nog!

Carla

• Mike

Hoi Marja,

14 dagen vind ik wel wat lang eigenlijk. Bij mij kiemen ze doorgaans na 9 dagen. Ik zaai in een zanderig mengsel van goede potgrond en grof zand. Belangrijk is, om de zaden NIET te bedekken. Het zaaibakje doe ik in een doorzichtige afgesloten plasticzak en die zet ik op een lichte, warme plek (bij een raam vlakbij de verwarming, - niet direct boven de verwarming hoor, maar ernaast). Op deze manier zijn hier dit jaar tientallen zaden ontkiemt en heb ik vanmiddag al zo'n 80 zaailingen kunnen verspenen. Het zaad had ik bewaard in de koelkast, denk dat dit belangrijk is, want te warm bewaard zaad kiemt slecht of niet. Heb nog aardig wat zaden in reserve…

Mike

• marja

Mike, heb je een berichtje gestuurd,weet niet of hij aangekomen is.

gr. marja

• Jan-Willem

Dag Mike,

Goed om te lezen dat de Rhodochiton en de Eccremocarpus het goed doen. Rhodochiton kwam op “als haren op de hond” zoals dat heet en ik denk dat dit kwam door een foutje van mij. Ik ben vergeten om de zaden uit de schuur te halen toen het vroor en dus kregen ze spontaan een koudebehandeling zoals dat bij meerdere soorten moet, oa. de alpinen. Ik heb velen blij gemaakt met wat zaden en precies verteld hoe ze het moeten behandelen en dat is zols jij beschrijft.

Als het goed is dan komt er binnenkort een foto van de Rhodochiton in Groei en Bloei.

De Eccremocarpus is mij tegengevallen en dat heeft te maken met de standplaats. Dat was niet volop zonnig. Nu heb ik ze niet meer gezaaid.

Groet,

Jan-Willem.

• Mike

Heb nog geen berichtje ontvangen Marja.

Mike