ruzie met basilicum!!!!!!!!!!

• Brigitte Verkuijl

Help!!! Ik ben groot liefhebber van dit heerlijke kruid. Eet het lekker in pasta's, quiches maar ook bij de borrel met mozzarella op en stokbroodje met tapenade. Nu moet ik elke week zo'n plantje halen in een potje bij de groenteboer of supermarkt. Ze blijven nooit ged bij mij ook al plant ik ze in een bak of zet ik ze in de vensterbank. Wat doe ik verkeerd, laat ze niet uitdrogen geef ze een klok water en knip ze af ipv trekken, en staan op lekkere plaats uit de wind en in half zo/half schaduw.

• Pip

Volgens mij is de basilicum zo gekweekt dat hij niet langer dan een week goed is. In de zomer daarentegen blijft de basilicum wel langer mooi en goed. Vlgs mij zijn het gewoon letterlijk en figuurlijk kasplantjes.

• Katinka

Geen ruzie meer mee maken ;), gewoon elke week nieuwe zaaien en het oogsten als het zo groot is als tuinkers. Basilicum kiemt wat langzamer dan ‘gewone’ tuinkers, zo'n 10 dagen dus elke week zaaien zorgt ervoor dat je steeds aanvoer hebt van voldoende basilicum.

In de winkel koop je ook een bos van die uit hun krachten gegroeide kiemplantjes (kijk maar eens goed) dat kun je zelf thuis ook. Basilicum houdt van warm en vochtig bij het kiemen, daarna iets minder vochtig maar warm mag het zijn, dus binnen woont hij graag.

• Brigitte Verkuijl

ja zaaien kan ook, maar dat houd ik niet bij, ik ken me zelf:D

• maria

Dekruidenplanten die je bij AH kunt kopen zijn meestal van goede kwaliteit.Mijn laatste plant heeft de winter overleefd met wat osmocote, pal voor het keukenraam op het zuiden.Water geven als het blad slap hangt, niet laten verdrinken.

Maria

• Caroline

Sinds ik mijn supermarkt-basilicum in een bakje heb gestopt en daarin elke dag water geef, en dus niet op de plant, gaat het de goede kant op. Hij groeit goed en verlept niet, zoals normaal wel het geval was.

• Hinke

Murielle, zo te lezen zet je de Basilicum buiten? Daar kan hij niet tegen, moet lekker warm binnen staan. Ik heb altijd een plantje in de keuken op de vensterbank. Net weer een nieuwe meegenomen omdat de andere (bijna) op is. En ik heb nog mozzarelle liggen, mmmm heerlijk morgen broodje met mozzarella en verse basilicum:-)

Hinke.

• Brigitte Verkuijl

Hoi Hinke, de basilicum staat binnen op het aanrecht voor het raam….. ach ik doe wel weer vd zomer een verwoede poging.