Snelle klimmer

• Erik

Beste mensen,

Ik ben een tuinleek… heb een vraag voor de experts. Ik zoek een verschrikkelijke snelle klimmer, halfschaduw tot schaduw. Moet een hek van gaas bedekken. Hebben jullie tips? Indien mogelijk met officiele naam erbij, wel handig voor de rit naar het tuincentrum.

Groet,

erik

• Fred

Vraag naar Hedera helix Hibernica. Zijn verkrijgbaar tot wel 2 m hoog. Er zitten dan tot zo'n 10 strengen aan een plant. Geplant op een halve meter afstand van elkaar kun je die strengen ontwarren en ze met de hand door en langs het gaas leiden. Zo heb je een hele goede start. Na een groeiseizoen kan het geheel al redelijk dichtgegroeid zijn.

Fred.

• Katinka

Nog sneller: bruidssluier (Fallopia baldschuanica). Nadeel: hoe sneller het groeit, hoe meer je snoeit :D:D. Niet groenblijvend deze (die van Fred wel), maar dan wel weer wit bloeiend.

• Hinke

En van die bruidssluier kom je nooit weer af:-) Vijf jaar geleden kwam ik hier wonen, er stond een hekje met bruidssluier. Dat heb ik volledig weg gehaald maar de takken kreeg ik niet van het hekje af. Heb het hekje zo aan de kant gelegen omdat ik het later nog weer wilde gebruiken. ik weet niet hoelang het ergens heeft gelegen maar volgens mij minimaal een week. Daarna heb ik het ergens anders in de tuin gebruikt, de onderkant wat in de grond geduwd en nu heb ik dus een bruidssluier waar ik niet vanaf kom en ik elke zomer heel erg moet afknippen wil mijn hele tuin niet onder de bruidssluier verdwijnen maar als hij bloeit (bij krijgt hij die kans niet) dan is hij wel mooi:-):-)

Hinke.

• maria

Ik meen te begrijpen dat de vragensteller last van inkijk heeft.Nu is het nu eenmaal zo, dat alle planten de tijd moeten hebben om te groeien en dat duurt een poosje.Die hedera (ook op kant-en-klare schermen te koop) is wel de beste optie om de zaak dicht te krijgen.Denk er wel om dat hedera als het eenmaal aan de groei is, regelmatig moet worden gesnoeid en dat het overal naar toe groeit.

Maar je zou ook je gaaspaneel eerst kunnen bekleden met van dat groene winddoek(bij tuincentra te koop) en dan de hedera of andere klimmer daar overheen laten groeien. Voordeel: zodra je het doek hebt vastgemaakt zit je vrij!

Maria

• Katinka

Ja Hinke, “elk voordeel heeft zijn nadeel” en “een gewaarschuwd mens telt voor twee” ;).

• Tim

Hallo,

even iets anders. Heb zelf onlangs een Clematis Armandii geplaatst. Als het goed is komen hieer mooie witte bloemetjes aan, is groenblijvend en een verbazingwekkend snelle klimmer. Helaas is hij (nog)niet goedkoop. Misschien is dit een optie?

Groet,

Tim.

• Erik

Lieve mensen,

Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik wel mee verder.

Vriendelijke groet,

Erik