tuinvijver

• boerderij bert

Heb hem onder bladwijzers gezet om te bewaren. Heb zelf een grote natuurvijver en kan hiervan nog veel leren. Bedankt Fred. Boerderij bert.

• karin

Hoi Bert

wij hebben ook grote natuurvijver,sinds nu bijna een jaar.

heb er vrij veel planten in,en al een tijdje geen pomp meer. er is zoveel troep en alg in het water dat ik dacht om wat schoon te maken,maar ik haalde al zoveel beestjes en vissen eruit.(wat ik helemaal niet meer verwacht had ivm de vele visreigers hier) dat ik ermee gestopt ben.

mijn vraag aan jou is nu..hoe houd jij je vijver een beetje schoon van het alg,en wanneer haal jij het blad eruit of wat dan ook wat erin drijft? ik ben nu dus weer veel te laat blijkbaar.

vast bedankt

• boerderij bert

Hoi Karin,

Nou ik ben daar heel makkelijk in.In het najaar schoffel ik zoveel mogelijk het riet af en andere planten. Haal ze er met een hark uit en zie ze in het voorjaar weer vrolijk terugkomen. In het najaar weer schoffelen etc. Blad kan ik er niet uithalen, dan zou er een kraan voor moeten komen en die vernielt veel te veel. Dus dat laat ik waar het is. Vissen ( meest baarsjes) volop aanwezig ondanks de reiger die elke dag zijn maaltje komt halen. Vissen worden nooit zo groot. Ik heb overigens een natuurvijver van ca. 300m2. Alg en dat soort spul hen ik vrijwel nooit. Er staan allerlei waterplanten in en hij ligt alleen inde middag in de zon. Ik heb er geen problemen mee alleen die ellendige muggen die er hun eitjes afzetten en ons later proberen leeg te zuigen. Mijn vrouw is er weinig gevoelig voor maar mij moeten ze altijd hebben die ettertjes. Maar ja, dat is de natuur.

Groeten Boerderij bert.