muurbedekker

• hilde van langenhove

Hallo,

gisteren zijn er bij ons oude sparren gerooid die tegen een muur stonden. Die muur staat nu bloot en is erg beschadigd. Wie kan mij zeggen wat ik daar het best aanplant, om zo vlug mogelijk die lelijke muur bedekt te zien? De kant is wel noord-oosten, dus niet echt zonnig.

Ik dank jullie nu al voor jullie massale reacties.

Hilde

• karin

klimop!!

zie de antwoorden hieronder,bij: snelle klimmer!!

je kunt klimop al aardig groot kopen,dus dat schiet ook lekker op!

• Brigitte Verkuijl

desnoods zo'n kant en klaar scherm kopen waar de klimop al op zit en je alleen nog maar iets voor de muur of er tegen aan hoeft te maken..

• harro

zelf vind ik klimhortensia erg mooi staan,, is dat iets?

• mw.lutetia

klimop tegen een muur van het huis zou ik zelf nooit doen:ze kruipt binnen twee-drie jaar tussen en onder je dakpannen.luut

• aatje

helemaal met Luut eens !!! klimop moet je echt heel goed bijhouden anders woekerd het echt door de voegen , langs kozijnen op en noem maar op waar nog meer……..zelf heb ik dit probleem vorig jaar ook gehad, en wij hebben betonmatten voor de schuur langs geplaats, en daar tegenop de hedera laten klimmen. Nu kun je aan de voor en achterkant van de matten goed bij om regelmatig de lange scheuten af te knippen.

Kant en klaar zijn ze ook te koop…….maar erg duur.

Wij hebben ze nu een jaar staan en de mat zit al behoorlijk dicht gegroeid.

• Miep

Misschien is het wel verstandiger om die muren eerst goed te behandelen tegen weer en wind / afstrijken / kalken. Als de muur wel wilt laten begroeien is Parthenocissus ook nog een optie (wilde wingers, kleurt rood) of een klimhortensia. Als die eenmaal de gang heeft, gaat het vrij snel.

• Willem - 1

Ik zou kiezen voor een wilde wingerd.

De klimop heeft hechtwortels die overal naar binnen groeien.

De wingerd heeft dat totaal niet, die hecht zich alleen vast met een kleverige substantie aan de voetjes die dan verhard. Je muur wordt door deze klimmer ook niet beschadigd. Te ver doorgegroeide uitlopers zijn zeer makkelijk weer los te trekken.

Ze zijn wél bladverliezend in de winter.

Succes, Willem.