De blaadjes komen aan de bomen!

• Margriet

Ineens, vandaag, zag ik overal bottende blaadjes. Het lijkt wel of een groot deel van de bomen en struiken op hetzelfde tijdstip groen wordt.

Je zag natuurlijk al de groeiende knoppen maar nu zie ik ook het “waasje”, dat mooie lentekleurtje dat alleen maar mooier wordt de komende weken.

Gelukkig! Ik was er aan toe…..

Groet, Margriet.

• Marian

Ja, bij ons ook, ik zie de blaadjes van de klimhortensia gewoon per dag groter worden, ze zijn al ongeveer 4 cm groot

En de carpinushaag…. dat duurt ook niet lang meer of hij is lekker fris groen.

Ik was er ook erg aan toe, een vreselijke winter geweest,( vind ik) veel te lang koud-guur-nat-kil met veel te weinig mooie dagen.

• Teuni

Ja, mooi hè de knoppen van de klimhortensia. De bloemknoppen van de leiperen zie je ook elke dag dikker worden.

Het ziet er naar uit dat er koolmezen in het vogelhuisje komen. Dat zou geweldig zijn. Heb ik nog niet eerder gehad. Vanuit huis heb ik er ook goed zicht op.

gr. Teuni

• Margriet

Hier ook, Teuni. Ik merkte het aan het waarschuwende geluid van het mannetje tegen het vrouwtje. Ze zitten in het vogelhuisje waar ik goed zicht op heb maar waar ik ook heel vaak langs moet lopen. Als ik nu naar links kijk en wacht kan ik ze in en uit zien vliegen. Ik zal eens opletten of het vrouwtje al minder te zien is, dan hebben ze al eitjes. :-) Leuk he? Echt genieten!

Groetjes, Margriet.

• anja

goede morgen allemaal

nou vergeten jullie niet de sering die heeft ook al aardige dikke knoppen.

gelijk een vraag er achteraan na de bloei goed terug snoeien?

de boompjes van de gemeente lopen ook al aardig uit.

groetjes anja

• Miep

Margriet, niet te veel snoeien aan een sering. Alleen de uitgebloeide knoppen voorzichtig wegknippen. De knop er direct onder wordt de bloem van volgend jaar. Een beetje vormsnoei verdraagt ze wel, maar van te drastisch zagen krijgt de sering neiging veel wortelopslag te maken met nieuwe uitlopers. Dan wordt een sering een soort woekeraar en kom je in je hele border seringenuitlopers tegen.

(leert bij ons de ervaring)

• Viola

Ik zag gisteren dat de meidoorns in het gemeentebosje (volgens mijn kleinzoon: het gemene bosje) bij ons huis al volop in het blad zitten.

We hebben waarschijnlijk een nestelend paartje staartmezen in de klimhortensia

en pinpelmezen in het nestkastje. Leuk! Wel jammer dat de buurtkatten het ook weten….We horen de merels regelmatig “panieken”.

Viola

• Margriet

Ik heb niet eens een sering! ;-)

• Miep

oeps, vergisping…. het was de vraag van Anja…

maar groen wordt het zeker. Aan de A6 staat een boom al groen te zijn en de rest van het bomenbosje is nog grauw… zo'n ‘lekker puh’ gevoel heeft die boom vast.

• ria

Wat ik ook zo mooi vind is dat gele waas dat de wilgen in deze tijd hebben. Ik bedoel natuurlijk niet de knotwilgen of die kleine treurwilgjes, maar de gewone grote wilgen die bij ons in het landschap (en twee exemplaren bij ons in de tuin!) staan. Vooral als de zon er op schijnt is dat een indrukwekkend gezicht.

Ria