helleborus verplaatsen

• aussie

We gaan binnenkort een groot deel van onze voortuin betegelen. Het pad wordt ook breder en de tegels komen precies op de plaats waar één van mijn helleborussen staat. Ik heb hem al een jaar of 6, maar hij is nog steeds niet groot. Nu staat hij in bloei. Hoe kan ik hem het beste verplaatsen ? In ieder geval wachten tot na de bloei. Moet ik de bladeren eraf halen zodat alle voeding voor het herstel gebruikt kan worden ?

Ook mijn akeleien beginnen te groeien. Kan ik die ook gewoon verplanten of maar beter als verloren zien ?

• Plantadvies

Alles dan terugknippen, zodat de energie naar de wortels toe kan gaan. En vergeet het slokje water niet.

Plantadvies

• Marian

Heleborus met een kluit uitsteken,en ergens anders plaatsen.

Wachten op uitgebloeid hoeft niet, maar wel net als plantadvies aangeeft, water geven.

Ikzelf heb 3 jaar geleden zo zeker 15 pollen in bloei staande helleborussen over geplant, en ze leven allemaal nog, en bloeiden gewoon door. Ik zou ze niet te snel afknippen. Een helleborus kan veel hebben.

Geld ook voor de akeleitjes, met een kluitje uitsteken en overplaatsen, en water geven.

Alleen denk ik dat die wat moeilijker zullen gaan, want die hebben volgens mij penwortels, dan moet je wel goed diep steken.

• maria

Als je blad afknipt vóór het verplanten zal de plant juist de neiging hebben energie te gaan steken in het herstel van blad.Dus alleen lelijk blad verwijderen, zeer ruim uitsteken en overplanten in goed los gemaakte grond.En niet vergeten water te geven als het ophoudt met regenen.

Maria

• carin

Helleborussen worden eigenlijk bij voorkeur in augustus-september verplant, maar ik heb ze ook noodgedwongen wel eens in het voorjaar verplant en het gaat prima, want het zijn heel sterke planten. Ik denk dat het weinig uitmaakt of je het blad nu afknipt, want meteen na de bloei wordt altijd volledig nieuw blad gevormd, ook als je het niet afknipt. Ik knip van alle soorten polvormende helleborussen het blad helemaal af in januari. Dan komen de bloemen mooier uit en hou je bladvlekkenziektes in toom. Carin

• aussie

Ok, bedankt voor jullie tips ;o)) De Akeleitjes vinden ik minder belangrijk, maar ik zou het fijn vinden als de helleborus het haalt ;o)

• Katinka

Ik doe net als Carin, ik knip het blad af voor de bloei zodat de bloemen mooi uitkomen. Nu komen de bladeren weer volop terug, fris, gaaf en groen, en het gaat niet ten koste van de bloei. De plant delen kan soms wel ten koste gaan van de bloei, als de pollen die overblijven te klein zijn geworden, maar groeien gaat vanzelf toch ;).