perkgoed

• de Haan

Ik zag vandaag de eerste Petunia,s te koop.

Mooie grote planten, wel heel erg vroeg.

Die moet je nog binnen houden.

• Margriet

Ik wilde er net een berichtje over plaatsen, Jan. Maar ik sluit me even bij jouw bericht aan.

Volgende week is een gevaarlijke week. Wel heerlijk om vaste planten te planten en om te gaan snoeien.

Maar denk om de planten die gezaaid zijn en opkomen. In de loop van komende week zal alles groeien en kiemen als een razende. Met die koude nachten bestaat het gevaar dat ze net zo hard weer afsterven of omvallen.

In de koude kas vliesdoek gebruiken en over de zaaibakjes leggen 's nachts. Eventueel een kacheltje aan om het vorstvrij te houden.

Gekochte eenjarige planten: Haal ze 's nachts binnen of zet ze in ieder geval in de schuur. (op een tafel). Overdag kunnen ze rustig naar buiten.

Hortensia knoppen: Ook die zullen nu prachtig gaan zwellen en uitlopen. Maar die nachten…….net als vorig jaar, weten jullie nog? Gooi er een doos of laken overheen in de koude nachten en haal die overdag weer weg.

Heerlijk die mooie stijgende lijn in de temperatuur. Maar die lijn 's nachts moet ook eens mee gaan doen!

Groetjes, Margriet.

• carla

Goede raad Margriet.

Ik zag een paar weken geleden in een tuincentrum al bloeiende dahlia's.

Vond ik wel heel onnatuurlijk.

En natuurlijk ook al veel eenjarigen, dat mensen daar toch elke keer weer intrappen he?, maar ja als je er geen verstad van hebt…..

Carla

• Hinke

En mijn Hortensia's hebben vorig jaar ondanks de vorst prachtig gebloeid. En dit jaar zullen ze het ook zo weer moeten redden, de rij is me veel te lang om daar iets overheen te doen:-) Bovendien met wat harde wind waait alles er toch weer af met het risico dat het over het fietspad hangt, dat moet maar niet:-) En helaas, de zaailingen moeten dan nog maar even op de koude slaapkamer blijven staan. Ik had gehoopt ze begin volgende week in de kas te zetten, ik hou Gerrit en zijn collega's wel even in de gaten;-)

Hinke.

• KarinB

Ik zag dat de duitse Aldi komende donderdag al perkgoed verkoopt, 1,49 voor 10. Ik denk dat de NL Aldi dan niet meer lang achterblijft. Goed in de gaten houden dus.