Balkonieren

• Marjolein

Hallo,

Ik wil graag wat advies/hulp. Wij hebben een balkon van 21 m2, we hebben nu aan elke kant van het balkon 7 potten staan varierend in grootte. Het balkon ligt op het zuidwesten zodat het dus erg warm kan worden in de zomer, maar het kan er ook erg hard waaien. En de tegels die op het balkon liggen nemen enorm veel warmte op en geven dat dus ook lang weer af.

Nu heb ik ieder jaar (2 jaar dus) alles met 1-jarigen volgezet, maar nu wil ik eigenlijk iets permanenters. Hoe pak ik dit het beste aan?

Ik vind het allemaal heel leuk om te doen en elk bloemetje sta ik toe te juichen, maar echt veel verstand heb ik er niet van.

Wie kan me een beetje op weg helpen?

Mvg, Marjolein

• mw.lutetia

voordat wij als prikborders je vraag beantwoorden,moeten we eerst wat meer weten:in welk deel van het land woon je

is het balcon overdekt

naar wat voor kleurenstelling zoek je

wil je bv bloembollen in het voorjaar:onderste laag winteraconiten,daarboven sneeuwklokjes enz

wil je in de winter groen zien ?wil je klimmers

en zo zijn er nog wel tien vragen te stellen.

• Katinka

Mijn dakterras ligt op het zuid-oosten en is ook lekker warm en winderig. Klimplanten die het goed doen in pot en in de wind zijn: blauwe regen en wilde wingerd. Vooral met wingerd kun je een scherm laten begroeien om de wind te breken en schaduw te maken voor andere plantsoorten. Blauwe regen kun je mooi langs draden leiden en boven je hoofd wat ‘transparante’ schaduw maken. Zo brand je je voeten niet aan de tegels!

Een algemene tip. Hoe groter de potten, hoe beter, want hoe minder snel ze uitdrogen. Let wel op het gewicht, er zijn nu potten in de handel die er als beton of graniet uitzien maar lichtgewicht zijn, intratuin staat er nu vol mee zag ik. Boor geen gat onderin, maar op 10 cm van de bodem en vul die 10 cm met hydrokorrels. Je hebt nu onderin een waterreservoir waardoor je planten het beter blijven doen. Leg daarop een stukje jute of anti-worteldoek en dan cocospotgrond. Cocospotgrond neemt altijd weer water op als het is uitgedroogd. En droogte is je grootste vijand! Voor planten die van ‘zwaardere’ grond houden kun je nog wat klontvormend kattengrit toevoegen (droog mengen met de potgrond). Vergeet niet te mesten bij het water geven, want de voedingsstoffen spoelen uit tijdens het seizoen.

Nu ben ik ook benieuwd wat je wensen zijn en waarom je niet ‘gewoon’ voor éénjarigen kiest, want die bloeien het langst.

• Katinka

p.s. ik zie net pas je naam, is het je echte naam? Je kunt ook kruiden planten, waaronder… marjolein! :)

• Kees

Heb vanaf 1975 op balkons getuinierd, maar heb je b.v. een overdekt balkon neem dan liever geen rozen want die zitten vrij gauw onder de spint vanwege de warmte.Kan de warmte goed weg dan kan je het proberen. Ik ben n.l in 1996 verhuisd en dat huis heeft ook een balkon op het z.w. maar wel met een muurtje er om heen wat de wind een beetje tegen houd. Het balkom is ook 20 vierk. meter Misschien kan je boeken of bladen kopen heb ik ook gedaan, en veel uitproberen het lukt soms niet maar dat is juist het leuke van terrassieren een nieuw woord voor de dikke van Dalen? Er kunnen best veel planten op het balkon maar geen grote groeiers, dus langzame en trage groeiers en de bakken nooit uit laten drogen want dan ben je de klos dus veel water geven. het beste is of een wateraansluiting of vanaf de kraan met een slang naar de bakken. Afwatering moet ook in orde zijn liefst gaten een paar cm vanaf de bodem in de bakken boren kunnen ze niet zo gauw verstopt raken.

Succes Kees.

• Kees

Inderdaad dat kan ook maar wel een beetje saai, mooie naam trouwens

• Margriet

In een boek van Romke van de Kaa adviseert hij rotsplanten op een balkon.

Ze zijn compact, groeien niet te hard, je kunt rustig op vakantie zonder dat de planten doodgaan aan watergebrek en ze zijn gewend aan wamte en ijzige koude op de bergwanden. Daarbij is hun vorm bestand tegen harde wind.

De variatie in rotsplanten is oneindig groot. Het klinkt misschien in eerste instantie wat saai, maar het zijn wel heel mooie achitectonische planten en ze bloeien vaak ook erg mooi (en wonderlijk).

• Jan-Willem

Daktuinen en –terrassen en balkons.

Wettelijk:

* De draagkracht moet zo zijn dat het minimaal 250 kg.per m² op kan staan.

· Tot aan 13 meter hoogte moet een balustrade zijn van 1 m. hoog, boven de dertien meter moet het 1,20 m. zijn. Dit om te voorkomen dat kinderen er overheen klimmen. Als er een bloembak van 60cm tegen de muur komt dan moet boven de bak ook 1,– of 1,20 hoog zijn. Als kinderen er over klimmen dan hebben we problemen met de verzekering maar ook veel emotionele ellende.

· Inrichting:

· Wat zijn de wensen ? Een visuele afsluiting met een columnade (=is een halve pergola) of moet het uitzicht open blijven? Voor het plaatsen van de palen zijn grondankers te koop die op een simpele manier bevestigd kunnen worden.

· Het wordt “warmer” als de vloer bedekt wordt met houten tegels. Dit kan ook met kunstgras.

· De vloer is veelal beton. Daarop bakken zetten geeft vochtproblemen; zet de bakken op klossen of stenen zodat het water weg kan.

· Materialen voor de bakken;

· Cortenstaal van 2 mm dik. Dat roest iets en wordt mooi bruin. Mannetje van amnesty met sleutels is van dit materiaal. Het weegt weinig, 16 kg per m².

· Hout. Tropisch hardhout. Dit moet FSC gekeurd zijn. FSC staat voor Forests Stewardship Council. Dit is een non profit organisatie die probeert alles wat met de bosbouw te maken heeft in goede banen te leiden.

1. Beter is het om Acacia (Robinia) hout of grenenhout dat speciaal gekweekt te gebruiken. In de houten bakken moet een binnenbak. Zink is een goede oplossing maar het invouwen van vijverfolie kan ook goed.

In alle gevallen zorgen voor een goede ontwatering door er gaten in te maken.

·

2

· ’n Andere misschien wat meer simpele oplossing is om kunststofbakken te kopen. Deze wegen vrijwel niets en zijn in vele kleuren en maten in de handel.

* De vulling.

Begin als het wat diepere bakken zijn met piepschuim platen of korrels vanwege het gewicht.

· Daarop speciale grond die is verrijkt met gebakken kleikorrels.

· D.i het moment om de waterleiding, de beregenings installatie, aan te brengen.

· Nu wordt het ook tijd om aan de beplanting te gaan denken.Klimplanten naar keuze aan de pergola. Bijna alles kan maar een paar Clematis’ of/en een druif maken het al wat mooier. Bakdiepte ± 40cm is genoeg. ’n Paar wintergroene struikjes voor winterplezier erbij kan ook goed. Bodembedekkers en vetplanten doen het altijd goed. Om bakken mooi te houden moet er veel met wisselbeplanting gewerkt worden. Conifeertjes kunnen wel maar kies dan voor windverdragende en langzaam groeiende soorten.

Bomen worden veelal te groot en het is moeilijk om deze goed vast te zetten.

Vaste planten hebben als nadeel dat ze vrij kort bloeien en dan staat er lange tijd niets anders dan blad.

Een - en tweejarige afgewisseld met bloembollen geeft meer plezier.

Dit verhaal geldt ook voor de meeste balkons alhoewel daar meer schaduw op kan komen.

· Gebruik hier en daar wat gebruikskruiden tussen. Dat houdt veel insecten weg en het is leuk om er wat van te gebruiken.

·

Dit was een praatje voor de lokale radio;)

Jan-Willem.

·

• Brigitte Verkuijl

En wil je wat groens zodat je in de winter ook gezelligheid en kleur hebt? Dan zou ik een leuke groene buxusbol in een pot zetten, makkelijk te onderhouden en erg deco dit jaar. Of een kleine varensoort. Ik heb er een, weet niet welke,maar die groeit erg langzaam en doet het altijd goed ook na strenge vorst. Of leuke Photunia Red Robin maar dan die boompjes, he dan heb je ook een beetje hoogte verschil. Verder kun je kardinaalshoedjes doen als leuke bedekker tegen een wand/trellis, groeien niet snel en zijn makkelijk weer in grootte terug te snoeien en verder clematis ben ik het mee eens, doen het goed in potten en heb je in vele kleuren en maten, en er zijn er genoeg die ongeveer 2 m worden of een grotere soort kun je leiden vd ene kant naar de andere kant over je balkon zodat het idd een transparante schaduw geeft.

• Marjolein

Hallo,

Wow wat een reacties zeg, echt geweldig.

Wat ik nu precies wil? Goede vraag… in de winter wil ik graag wat groens zien, ik had al lopen denken aan buxus omdat die redelijk wat kunnen verdragen, maar nu had ik gehoord dat ze op een balkon (fabel of niet?) een wat nare kattenpis geur af kunnen geven.

Het balkon ligt op het dak van onze onderbuurman dus qua gewicht moet dat wel goed komen, het is verder niet omgeven door muurtjes of wat dan ook. Alleen maar reling en tussen ons en de buren een soort van glazen schuttinkje. Het nadeel hiervan is dat de wind aardig zijn slag kan slaan.

Ik wilde graag ook wat met kruiden doen vooral ook omdat er een aantal zijn die lekkere geuren afgeven.

Bloembollen in de lente lijkt me ook wel wat, heb ik nu ook voor het eerst en is hartstikke leuk.

Maar goed als ik dit zo teruglees, vind ik alles eigenlijk wel leuk, misschien gewoon maar ergens beginnen en het dan steeds een beetje verder uitbreiden. Het belangrijkste vind ik in ieder geval dat er wat meer groen komt, en dat het wat ‘dichter’ is en dat we niet meer zo open zitten.

Tot zover kan ik wel wat met jullie tips, ga gewoon nog eens wat verder snuffelen en bij de bieb eens wat boeken meenemen.

Bedankt!

Groeten, Marjolein