Naam van deze plant?

• mieke

Hallo alemaal,

Wie kan mij hiermee helpen.

Ik ben mijn kaartje van deze plant kwijt en hij ziet er nou niet zo geweldig uit.

Als ik weer weet hoe hij heet kan ik opzoeken of ik hem kan snoeien e.d.

Ik meen mij te herinneren dat het een grassoort is.

De randjes v.h. blad is geel en het midden is groen.

Hierbij een 2-tal foto's

Alvast hartelijk bedankt.

Mieke

• mw.lutetia

dag mieke,als het klopt dat dit een kamerplant is,dan is het volgens mij de chlorophytum;hij krijgt jonkies aan de bloemstelen.als het niet zo is,hoor ik het wel van jou of van anderen.een ijzersterke plant en heel decoratief!luut

• ann

Volgens mij is dit Carex morrowii.

Ann

• mieke

Ik weet nog wel dat het vaste plant is voor buiten.

Mieke

• Brigitte Verkuijl

nee dat is het niet, weet ook geen naam. Heb dezelfde plant/grassoort weet al jaren geen naam. Als hij echt lelijk is geworden snoei ik heb gewoon in maart-april. Hij zal dan in mei weer uitlopen. Ik heb deze trouwens eens proberen te verminderen, tjonge wat was dat een megaklus zeg:D Had een hele grote pol waarvan ik allemaal kleine stukjes aftrok en gestoken heb. Nu 3 jaar later is dat 2 handjes vol alweer een grote pol geworden, dus bij houden als hij niet groot mag worden.Alhoewel de groei in pot volgens mij nog me zal vallen..

• mieke

Ik heb die naam op internet opgezocht en het lijkt hem te zijn.

Het is de Carex morrowii ‘Ice Dance’

De nederlandse naam is dan Japanse Zegge

Nou nog zoeken op internet of ik hem kan snoeien.

Allemaal bedankt.

Gr Mieke

• carin

Groenblijvende grassen moeten in principe niet worden gesnoeid maar geplukt. Dat wil zeggen dat je de dorre stukken eruit trekt. Als je groenblijvende grassen in het voorjaar helemaal afknipt loop je het risico dat ze niet meer uitlopen (aldus Groei en bloei van deze maand) en dat is ook mijn eigen ervaring. Dus afstervende grassen vroeg knippen en groenblijvers zoals deze carex plukken. En als het plukken niet lukt, zou ik alleen de ergste bruine punten eraf knippen, maar niet tot onderaan terugsnoeien. Hij moet wel erg winderig en koud hebben gestaan want ik heb dezelfde carex in de vollegrond en die is schadevrij de winter doorgekomen (-16). Carin

• ria

Ik heb ook deze Carex morrowii “ïce dance”. Ik heb hem wel eens helemaal afgeknipt, omdat hij er niet meer zo mooi uitzag. Hij is er toen alleen maar mooier van geworden. Je kunt hem ook heel makkelijk verjongen. Je graaft de hele pol dan op en trekt er kleine mooie scheutjes af (met wortels) en plant die dan weer uit.

Succes er mee.

Ria

• Brigitte Verkuijl

Ben het helemaal met je eens Ria, dat is precies wat ik ook doe.