Tulpenbollen naar Denemarken

• Ingrid

Goedemorgen,

Mijn dochter doet mee aan een uitwisselingsproject met Denemarken. Dit wordt door school georganiseerd. Ze is net terug uit Denemarken en heeft daar kennis mogen maken met een heel lief gezin. Het meeste contact had ze met de oma omdat zij erg goed engels sprak. Zo is mijn dochter erachter gekomen dat de oma “jaloers” is op onze tulpen. Over 3 weken komt de school uit Denemarken hier naar toe. De kleinzoon van de oma komt bij ons in huis. Graag wil mijn dochter hem tulpenbollen voor de oma meegeven.

Wat voor advies moeten we meegeven? Nu al planten of wachten tot het najaar? Gaat dit plan Uberhaupt wel lukken? Zo niet worden het kunsttulpen, maar dat is niet zo leuk.

Wie kan hier antwoord op geven?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Ingrid

• Margriet

Ik ben bang dat je nu geen tulpenbollen meer kunt kopen.

Alles zit al in de grond en komt boven en gaat eind april bloeien.

Je zou een bollenboer kunnen vragen wat hij zou doen. Het is volgens mij de slechtste tijd om de bollen te poten.

Schiet me te binnen: Zouden ze bij de Keukenhof voor de toeristen tulpenbollen verkopen? Misschien prepareren ze daar de bollen wel, koelkast ofzo. Maar in de gewone handel is de tulpentijd voorbij.

Ik zou er een belletje Keukenhof aan wagen. :-)

En anders stuur je ze toch op in het najaar?

Gr. Margriet.

• Annemarie

Hallo Ingrid (en Margriet),

Het is momenteel inderdaad geen bollentijd, dat is in het najaar, een bos tulpen vind je in kleuren en geuren(!). Geprepareerde tulpen, volgens mij zijn dat de tulpen die al in december worden aangeboden (die bollen hebben een kunstmatige winter gehad). Als je de bollen al vindt, dan ben ik bang dat het een miskoop zal zijn, dat is teleurstellend en jammer want er zit altijd een prijskaartje aan. Stuur eventueel een pakketje bloembollen op in het najaar, wel via een erkend bedrijf, zomaar bloembollen waar altijd nog aarde aan zit en misschien een ziekte met zich meebrengt, mag niet. Kijk eens op internet naar Bakker, Hillegom of bv Tubergen, Heemstede.

Succes, gr. Annemarie.

• Mike

In bijna elk groter tuincentrum kun je momenteel bloeiende of bijna bloeiende tulpen kopen. Is het niet een idee, om daarvan alvast wat potten mee te geven?

Mike

• Brigitte Verkuijl

Hier bij Intratuin en Borghuis, hebben ze nog wel wat bollen liggen, van afgelopen najaar maar goed. Ik heb de mijne pas geplant in februari en zijn nu al uit hoor! Moet wel zeggen dat het de botanische tulpen zijn, diverse roze soorten. Je kunt ook idd zo'bollenboer eens kunnen bellen en daar advies vragen.

• Ingrid

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Gisteren ben ik op zoek geweest in diverse tuincentra's maar heb niks kunnen vinden. Wel gevulde plantenbakken. Voor het kind uit Denemarken wordt dit denk ik wel een beetje lastig om hier de hele dag mee in de bus te zitten. Mijn dochter en ik hebben afgesproken dat we in het najaar de bollen zullen opsturen. Ook leuk, toch?

Groetjes,

Ingrid