helleborus

  • maaike

    Hallo

    Ben nieuw op deze startpagina, maar mijn zus is al maanden erg enthousiast over de vele goede reacties en tips van jullie, dus ik waag de sprong.

    Sinds een paar maanden heb ik een huis met tuin. Van mijn schoonzus kreeg ik 2 helleborussen (de witte) cadeau. Nu heb ik deze naast een heg gezet, met redelijk arme grond, s morgens tot ongeveer 12 uur zon.

    Nu lijken beide planten weg te kwijnen. Zien er heel zielig uit.

    Bladeren hangen slap en bloemen zijn verlept.

    Enig idee wat ik daar nu (nog) aan kan doen?

    Bedankt voor de tips.

    Maaike

  • Margriet

    Op zich staan de Helleborussen niet verkeerd. Ze kunnen wel wat hebben.

    Ze houden wel van wat kalk, dat zou je misschien nog kunnen toevoegen, daar worden ze wel vrolijker van. Zeker als je op “zure” grond tuiniert (weet je dat?) is een kalkgift lekker.

    Ik denk dat je Helleborussen last hebben van de afgelopen vorstperiode.

    De witte is daar juist wat gevoeliger voor. Ze hebben gewoon een dreun gehad.

    Laat ze rustig staan. Het klopt dat het blad nu wat minder wordt, het lelijke blad mag je wegknippen, er komt weer nieuw blad. Hou ook even in de gaten hoe droog het bij die heg is. Krijgen ze genoeg vocht? Ook als het regent? Soms zijn er plekken in de tuin waar de regen amper doordringt.

    Groetjes en succes met je nieuwe tuin! Margriet.

  • carin

    Bedoel je met witte helleborus de helleborus niger, degene die in de winter overal verkocht wordt? Die heeft meer omhoogstaande bloemen en heel dik stijf blad. Of heb je een witte helleborus orientalis, met meer hangende wijde klokachtige bloemen? De niger is gewoonweg een moeilijke plant, dus als die wegkwijnt, dan is dat niet vreemd.

    De helleborus orientalis is echter geen moeilijke plant, maar wel een liefhebber van rijke en niet droge grond. Dus als hij op een droge arme plek staat met ook nog eens heel veel zon, dan houdt hij daar zeker niet van. Rijke grond en halfschaduw, daar doen ze het perfect. Carin

  • Katinka

    Ik heb de orientalis in een onmogelijk duister hoekje staan, onder een prunus en aan de voet van een klimophaag. Droog en alleen ochtendzon, maar bloeien als de beste :) ze kunnen heel wat hebben, ze hebben zichzelf daar uitgezaaid en ik heb de rest er ook maar naartoe verplaatst… prachtig voorjaarsidee met de prunus die nu op springen staat en de helleborus die al een tijdje zijn best doet. Ik ben dol op helleborus, heerlijke lentebode! Ik denk dat ze het wel gaan doen, maar dat je ze in het begin wat moet helpen met extra water.

  • Margreet

    Ik heb afgelopen winter 4 mooie Premium Helleborussen gekocht. Omdat ik ze graag wil overhouden heb ik ze gelijk overgepoot, steentjes onderin en daar potgrond bovenop, het water kan er uit via gaatjes onderin de pot.

    Ze staan bij mij op het terras aan het water voor 3/4 in de zon. Mijn vraag is, is het normaal dat het blad bruin wordt (ik knip die weg) en komt dat ook weer terug. En krijg ik ze zo weer in bloei, dat is mijn strven.

    met vriendelijke groet,  Margreet