Sorry, maar weer een hele batterij foto's

• Mike

Vanmiddag tussen het werk door ook weer foto's geschoten. Kon de padden- en kikkerorgie in de vijver natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Honderden van die beestjes zitten er in. En ik zag bruine kikkers paren met padden en omgekeerd. Wat komt daar van terecht? Maar ook verder kon ik nog wat kiekjes maken. Het zijn er veel, dus hopelijk laadt de pagina hier vlot genoeg.

Bijschriften is nu even niet te doen, sorry, - het zijn er gewoon te veel. Maar de meeste foto's spreken voor zich.

Mike

• paula

Prachtig Mike!! Vooral dat heldere water.En de Tarda's bloeien al bij jou!! Hier nog maar heel kleine knopjes.

Paula

• anneke Im

Schitterend wat een hoop kikkers en helder water.

Prachtige foto,s Mike.

Wat staat er ook al veel te bloeien .Hier zie je het ook uit de grond springen door het mooie weer .groetjes Anneke

• Mike

Ja, Paula, de Tarda's bloeien hier al een hele poos. Vorige week bezoek gehad uit het oosten des lands en ook verbaasde blikken, omdat alles hier veel vroeger is. Zo dicht bij de kust, dat scheelt in de winter en vroege voorjaar blijkbaar behoorlijk. In de zomer en herfst is het weer andersom. Dus even geduld, de ‘schade’ wordt bij jullie snel ingehaald en nog overtroefd ook.

Het water in de vijvers is idd glashelder. Terwijl ik nooit iets doe qua gevallen blad eruithalen ed. Jaaaren geleden was het hier ook alsmaar erwtensoep of troebel water. Toen had ik nog een filter en al dit soort onzin. Maar toen volgde ik mn gezond verstand, heb de filters er uitgegooid, bakken vol zuurstofplanten uit schone sloten er in gegooid en heel wat moerasplanten geplant. En nu en dan een schepje vijvermaerl. Sindsdien is het water bijna altijd helder. Veel planten woekeren helaas erop los, maar het komt wel de waterkwaliteit ten goede. Mochten er draadalgen groeien, wat nog maar heel beperkt gebeurt (en die zijn dan voedsel voor de kikkervisjes), dan schep ik de overtollige eruit, maak er een bal van en stop die terug in de vijver. Want die draadalgen zuiveren het water van overtollig voedsel en zijn dus eigenlijk heel nuttig. Alleen wil ons oog ook wat.

Nu ben ik elke dag ook bezig met het wegjagen van eenden, meerkoeten ed., want die maken graag een modderpoel van de vijver met hun gewroet. 5 meter verder is er een brede sloot, waar ze hun gang mogen gaan, - maar nee hoor, ze willen graag in schoon, helder water in mijn vijver. Kan het ze niet echt kwalijk nemen, maar jaag ze wel weg…

Mike

• kitty

Ongelooflijk Mike al die kikkers en padden. En wat poseren ze mooi voor je!

En wat een schattig geraniumpje. Is dat een macrorrhizum?

Kitty

• Teuni

Lijkt me erg leuk om het leven in en rondom de vijver te volgen. Geeft toch veel extra's aan je tuin. De magnolia's zijn ook schitterend. Harige knoppen waaruit gave zacht getinte bloemen komen. De natuur is toch bijzonder? Leuk dat we weer mee mogen genieten.

gr. Teuni

• Lieny

Mike,ik heb erg genoten van je prachtige foto's,dank je wel.

groetjes,Lieny

• Katinka

Wat leuk om wat meer foto's van de kikkers en padden te zien, een prachtige kraamkamer hebben ze uitgekozen!

• marja

Gisteren liep er een dikke kikker in huis, zat onder de bank.:?

M'n man heeft hem tussen de planten gezet.Jaren geleden hebben we een vijver gehad, weet niet of het dezelfde is die toen in de vijver verbleef.

Worden jullie s'nachts niet wakker gehouden met dat gekwaak, of is dat eind april?

Dank voor de mooie foto's Mike.

Gr marja

• boerderij bert

Niks geen sorry Mike. Het zijn mooie foto's en voor mij hoe meer hoe beter. Verleden jaar hadden wij ook kikkers en padden in en om de vijver maar dit jaar nog niets gezien. Kon toen ook een poosje niet maaien door de jonge padjes en kikkertjes. Blijf doorgaan met foto's plaatsen Mike. Groeten boerderij bert.