toch even over de witte regen

• anja

goede morgen allemaal.

ik zou graag een witte regen in mijn voortuin zetten op een hoek van het huis.

is dat eigenlijk wel slim want ik had gelezen dat het een forsgroeiende klimmer is.

wie kan mij raad geven voor ik er een witte regen in ga zetten.

groetjes anja

• Nina

Een witte regen is een flinke groeier maar kan ook heel goed in de hand worden gehouden.

Eén of twee gesteltakken laten groeien tot de gewenste lengte en jaarlijks in janauri snoeien. Probeer er wel één met bloemen aan te schaffen, een geent exemplaar, anders heb je kans dat het jaren duurt voordat er bloemen komen of zelfs helemaal niet.

Nina

• carin

Ik heb er geen, vanwege dezelfde reden. Je moet flink wat ruimte aan je huis of pergola hebben om hem tot zijn recht te laten komen. En natuurlijk regelmatig snoeien. Maar ik zou hem in ieder geval niet in de buurt van een regenpijp laten komen. De overbuurman heeft een blauwe regen die in zijn regenpijp geklommen is en die regenpijp is inmiddels gewurgd en heeft een vervaarlijke knik opgelopen en wordt aan de bovenkant uit de dakgoot getrokken door de blauwe regen.

Carin

• Nina

Ja daar moet je goed op letten. Bij mij staat er een blauwe al jaren bij de regenpijp maar ik let goed op dat hij zich er niet omheen slingert. Dat werkt prima.

En tja wat is veel ruimte hij krijgt bij mij zo'n 5 meter horizontaal de ruimte. Alles wat langer wordt knip ik af. Vindt ie niet erg volgens mij. :D:D

Nina.

• anja

hallo nina.

maar ik wil hem niet zo groot laten worden.

en er staat geen regenpijp in de buurt dus zou ik hem moeten leiden.

de plant komt wel dicht bij het raam van de keuken.

eerst maar een goed plan maken voor ik hem aanschaf.

groetjes anja

• Katinka

Je kunt een blauwe regen heel goed leiden. Snoeien vind hij namelijk niet erg, je werkt gewoon eerst aan de vorm die je wilt hebben, bijvoorbeeld een draadje boven je keukenraam en een draadje onder je keukenraam, en daarna knip je alle uitlopers steeds kort terug. In het voorjaar wacht je eerst op de bloei, en dan kun je weer lekker snoeien. Of je maakt er een bonsai-boompje van :).