plant voor schaduwplek

• Anne-Marie

Hallo,

Onder een grote kersenboom met veel schaduw zoek ik een plant, liefst met wat kleur. Laurier en Rhodondenderons vind ik niet mooi. Heeft er iemand een alternatief dan hoor ik het heel graag!

Alvast bedankt!

Anne-Marie.

• anja

hallo anne-marie.

je zou kunnen kijken op Google schaduwplanten.

groetjes anja

• Miep

http://www.neerlandstuin.nl/planten/dicentra.html

het gebroken hartje bijvoorbeeld en kleine cyclamen, mooie bosanemoontjes, lelietjes van dalen

• anja

ach ja maar de lelietjes van dalen woekeren heel erg en komen overal op waar je ze niet hebben wilt.

je zou ze wel in een pot kunnen houden.

gr. anja

• Katinka

Lelietjes van dalen mogen bij mij overal opkomen waar ze maar willen hoor :D:D.

• Freya

Epimedium is mijn favoriete schaduwplant,vormen frisgroene pollen met mooi gevormd blad. Ik heb E. x warleyense en E. niveum, de eerste heeft een koperkleurig bloemetje, de laatste een witte.

Succes met je keuze, groeten van Freya

• Anne-Mieke

Ik zou voor Dicentra formosa gaan. Doet het bij mij prima in de schaduw en op vrij droge zandgrond, dus moet het volgens mij ook wel onder je kersenboom doen. De eerste bloemknoppen zitten er bij mij nu al in en vorig jaar bloeide hij in oktober nóg. Gemakkelijke, sterke, bodembedekkende plant die goed in de hand te houden is. Is er in verschillende variëteiten en kleuren. Echt een van mijn favorieten (mooi in combinatie met b.v. hosta)

• Marian

De dicentra formosa "langtrees' heeft wat grijsblauwig blad en rose/witte bloemetjes, en bloeit inderdaad heeeeel lang.

Maar ook de epimedums zijn heel leuk, nu bloeien ze en voor de rest van de zomer heb je mooi gevormde blaadjes.

• Marian

Nog een paar:

Tiarella cordifolia (schuimbloem)

Een vaste plant die uitlopers vormt en op deze manier een dicht tapijt vormt. De plant bloeit in april en mei met kleine witte bloemtrosjes en wordt ongeveer 25 centimeter hoog.

Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek)

Deze vaste plant wordt ongeveer 25 centimeter hoog en heeft groene geurende bladeren die in het najaar enigszins rood kleuren. De roze of witte bloemen verschijnen in mei. De plant verrast vaak nog met een nabloei in de zomer.

Lamium soorten zijn ook leuk, heb je ook in verschillende blad kleuren

• Mike

Leuk. En wat dachten jullie van de rodgersia? Zou ook prachtig staan onder zo'n grote boom…

mike