Zijn die nesten nou onderhand eens klaar?

• Olga

Zo, mijn tuinseizoen gaat nu echt beginnen.

Lekker weer en zomertijd en hopelijk niet te veel regen of natte grond wanneer ik (spaarzaam deze zomer) de tijd zal hebben.

En nou wil ik opruimen, dode takjes knippen en strootjes en zo weghalen. Maar ik zit nog met wat gewetensnood. Ik wil er de vogels een plezier mee doen, als ze het tenminste nog gebruiken kunnen! Hebben jullie beter opgelet? Zijn die nesten nou eindelijk klaar? ;-)

Olga

• anja

hallo olga.

nou volgens mij zijn ze wel klaar want ik had ook veel kleine takjes en had ze ook laten liggen voor de vogels.

maar het werd niet minder dus ik neem aan dat ze klaar zijn.

groetjes anja

• Katinka

Ik heb zo'n huisje van kippengaas, dat hang ik in de bom met restjes mos, kattenharen (ik kam mijn langharige katten) en daar komen ze altijd aan plukken. Zoiets kun je zelf ook doen misschien, het is leuk om naar te kijken.

• Anne-Mieke

Het broedseizien is nog maar net begonnen Olga, maar ik heb mijn tuin inmiddels ook al opgeruimd hoor. Ter compensatie leg ik altijd op een vaste plek voor vogels bruikbare materialen neer (afgeknipt siergras, plukken hondenhaar, draadjes wol etc.) Als ik dat niet doe gaan ze n.l. plantenstengels en wortels uit de grond trekken om als nestmateriaal te gebruiken. Ze moeten toch wát :)

• boerderij bert

Bij ons in het hoge noorden moeten de meeste vogels nog aan hun nest beginnen. Er wordt nog heel weinig gesleept met nestmateriaal. Maar in mei zijn alle nesten wel compleet en na het uitvliegen van de eerste jongen wordt toch weer gesleept met nieuw nestmateriaal. Boerderij bert.

• carla

Ik heb nog een hanging basket hangen met een kokosvel erin.

Het ziet er niet uit, de plant er in is ook al lang dood.

Maar ik merk (heb het nog niet gezien) dat de vogels de kokosvezels gebruiken.

Het wordt een steeds pluiziger geheel, die hanging basket maar ik laat het nog maar even zo.

De tuin zelf heb ik wel al opgeruimd.

Carla

• Anne-Mieke

Kokosvezels zijn natuurlijk ook prachtig nestmateriaal.

Ik had een paar jaar geleden een oud merelnest in mijn tuinkastje staan. Met heel veel moeite in z'n geheel uit een boom gehaald om te bewaren. Wist ik veel dat merels ook aan hergebruik doen. Binnen een dag hadden ze het gesloopt om er weer een nieuw nest van te maken.

• maria

Hier kun je volgen hoe ver het is met de nestenbouw.:

http://www.beleefdelente.nl

Ik raak er aan verslaafd en “moet”steeds even kijken of mijn favorieten, de steenuiltjes, toevallig de nestkast bezoeken.

Bij mij is nog lang niet iedereen begonnen met nestbouw, er wordt wel wat gescharreld met materiaal, maar bijvoorbeeld de mezen hebben nog totaal lege kasten, net als op de site.Dat hangt samen met de toestand van het voedselaanbod.De vogels weten instinctief wanneer ze eieren kunnen leggen zodat hun jongen uitkomen op de tijd dat er voldoende voedselaanbod is.En dat verschilt per vogel.

Dus laat het bouwmateriaal nog maar even liggen!

Maria

• Olga

Wat een leuk idee Katinka!

Ik heb toevallig net een soort workshop wilgentenen vlechten gedaan.

Het lijkt me te gek om een bol (met opening) te vlechten en die vol met strootjes en zo te stoppen!

Olga

• Olga

Prachtig die webcam-nesten!

(al zat ik wel met ingehouden adem naar een (gevecht) van 4-4 te kijken)