kleinblijvende fruitboom

• Katinkat

Ik wil in mijn achtertuin wel iets van een fruitboompje, maat hij moet niet supergroot worden. Wat raden jullie me aan?

• Marian

Conference peer, wordt niet groot.

Of appels, die kun je ook goed klein houden.

Ik heb een boompje staan, wat al heel oud is, en niet hoger dan 2.50 mtr.

En breed ongeveer 1.50 mtr.

Ligt ook een beedje aan het snoeien.

Ik zou in ieder geval geen kersenboom nemen, want die worden over het algemeen wel groot

• Mike

Een kweepeer (Cydonia oblonga) is ook een optie.

Mike

• Marian

Ja, of een mispel, ook heel mooi met mooie grote witte bloemen

• carla

Een laagstam appel misschien.

Ik heb er vorig jaar eentje gekocht voor maar 5 euries en die is ongeveer 1.50m hoog. Zaten vorige jaar 3 appels in dus ben benieuwd wat ie dit jaar gaat doen.

Het is een Elstar die zichzelf bestuift…

Carla

• paula

Sorry Carla, maar zelfbestuivende appels bestaan niet. Je hebt waarschijnlijk een geschikte bestuiver in de buurt zonder dat je dat weet.

Paula

• carla

Het is er echt bijgezegd dat er geen andere appel in de buurt hoefde te staan (en die staat er ook niet dus we zulen zien), zou wel jammer zijn als het niks wordt.

• Katinkat

Ik zal eens rondkijken, er zijn dus wel mogelijkheden. Ik wil een lelijke struik verwijderen en een fruitboompje er voor in de plaats.

• maria

Sorry, Paula, maar elstar is nu juist wel een zelfbestuiver en er zijn er nog wel meer!

http://www.jhvdpol-coniferen.com/bomen/malus%20elstar.html

Maria

• paula

Zo zie je maar weer!! Ze vinden altijd weer nieuwe dingen uit. Ik ben nog van de oude stempel (haha) en mij is altijd geleerd dat elke appel een bestuiver nodig heeft.

Weer wat geleerd.

Paula