Vorig voorjaar is plotseling mijn blauwe regen doodgegaan. Tenminste het oude bovengrondse deel, want vanuit de grond bleven er gedurende de hele zomer toch nog steeds jonge scheuten groeien. Toen we deze week besloten om hem toch maar te vervangen door een nieuw exemplaar en hem uit de grond wilden trekken aan de inmiddels ingekorte hoofdstam (van ruim10 cm doorsnee), brak deze precies boven de grond als een luciferhoutje af. De stam bleek op die plek helemaal vol te zitten met piepkleine witte larfjes. Het krioelde er gewoon van!
Het ondergrondse gedeelte zag er echter nog gewoon gezond uit en ook in de nieuwe scheuten die vorig jaar vanuit de grond zijn gegroeid zat nog leven.
Wat ik me nu afvraag: Zou het oude, bovengrondse deel doodgegaan zijn door de droogte in het vorige voorjaar en heeft daarna een insect in de afgestorven stam z'n eitjes gelegd, of heeft er eerst een insect eitjes in de gezonde stam gelegd en hebben daarna die larfjes de dood van het oude, bovengrondse deel veroorzaakt?