blauwe regen

• Anne-Mieke

Vorig voorjaar is plotseling mijn blauwe regen doodgegaan. Tenminste het oude bovengrondse deel, want vanuit de grond bleven er gedurende de hele zomer toch nog steeds jonge scheuten groeien. Toen we deze week besloten om hem toch maar te vervangen door een nieuw exemplaar en hem uit de grond wilden trekken aan de inmiddels ingekorte hoofdstam (van ruim10 cm doorsnee), brak deze precies boven de grond als een luciferhoutje af. De stam bleek op die plek helemaal vol te zitten met piepkleine witte larfjes. Het krioelde er gewoon van!

Het ondergrondse gedeelte zag er echter nog gewoon gezond uit en ook in de nieuwe scheuten die vorig jaar vanuit de grond zijn gegroeid zat nog leven.

Wat ik me nu afvraag: Zou het oude, bovengrondse deel doodgegaan zijn door de droogte in het vorige voorjaar en heeft daarna een insect in de afgestorven stam z'n eitjes gelegd, of heeft er eerst een insect eitjes in de gezonde stam gelegd en hebben daarna die larfjes de dood van het oude, bovengrondse deel veroorzaakt?

• paula

Denk dat het moeilijk is hier een antwoord op te geven. Het is zoiets als het kip en het ei verhaal denk ik. :)

Paula

• clemens van winden

Beste Anne-Mieke de blauwe regen loopt gewoon weer uit het zal wel even duren vgr Clemens

• Katinka

Wat zonde zeg! Als hij niet geënt is, kun je de uitlopers gewoon weer gebruiken.

• Anne-Mieke

Hij was dus wél geënt, dus met die uitlopers was het tóch niks meer geworden. Maar er staat alweer een nieuwe hoor :)

• anneke Im

Anne Mieke ik heb vorig jaar het zelfde gehad .alleen geen larfjes of beestjes , de wortels zaten nog in de grond , hij ws gewoon door midden boven gronds .

Mijn man heb toen vorig jaar een nieuwe geente bloeiende blauwe regen terug geplaatst Als verrassing voor mij

Wel de grond venieuwd met verse tuinaarde .Hij staat er nu heel goed bij.

Anneke

• Piet

Overigens bestaat er in Japan een hele cultuur rondom de Wisteria.

“De Wisteria Dame” of “Fuji Musuè”.

Op deze pagina staat het hele verhaal dat ik bij elkaar heb gezocht: http://www.karesansui.nl/html/page_FujiMusume.htm (sorry, helaas wel in het Engels).

Ik heb een vrijstaande Wisteria Sinensis en hoop nooit mee te maken wat jullie beschrijven !!!

Groet, Piet,

• Anne-Mieke

Ach, over twee jaar mis ik m'n oude Wisteria niet eens meer. Dan zal de boog waar hij overheen groeide immers allang weer helemaal in bezit zijn genomen door het nieuwe exemplaar. Zo erg is het dus niet :)