Leliehaantje

• Tuinkabouter

De lelies komen weer boven de grond, prachtige martagon lelies. Vorig jaar (en alle jaren daarvoor!) werden ze helemaal kaal gevreten door het leliehaantje. Wegvangen lukt mij niet, en als het nu om een paar gaatjes zou gaan… maar geheel ontbladerd gaat mij te ver. Geen bloemen meer te bekennen vorig jaar.

Ik ben nu zover dat ik wil gaan spuiten. Wie weet een middel, zoals bijvoorbeeld knoflook spuiten bij hosta's tegen de slakken, dat onschadelijk is? Ik neig echt naar chemische middelen :(, wie heeft er nog een ander idee dat écht helpt? Ik wil mijn lelies dit jaar zien bloeien!

• boerderij bert

Beste tuinkabouter,

Ik spuit vaak met DECIS. Je zal wel denken weer een chemisch middel maar dit is onschuldig. Vroeger hen ik mijn tuinbonen met dit middel bespoten en de luis liet het leven en de bijtjes bleven bestuiven. Geen enkel dood bijtje. Nu spuit de lelies tegen het leliehaantje en ik moet zeggen het werkt perfect. Een leliekweker die ook een tuintje op de volkstuin had lachte me vierkant uit toen ik dit zei. Na een paar dagen gaf hij toe dat hij dit nooit had verwacht. Geen leliehaantje meer te zien. Niet dat het in 1 keer voldoende is maar opletten blijft geblazen. Groeten Boerderij bert. (Een klant van je).

• Margriet

Toch maar liever niet, die Decis. Heel giftig als het in het oppervlaktewater terecht komt. De vissen in je vijver gaan geheid de hoek om.

Daarbij is het wèl giftig voor alle insecten (ook de bijen en de hommels, vlinders) het is een a-specifiek middel dat gewoon alles doodt.

Gelukkig hoef je niet te kiezen want je mag het als particulier niet meer kopen.

Gr. Margriet.

• Marian

Spruzit van Ecostyle is een plantaardig bestrijdingsmiddel tegen alle bijtende en zuigende insecten zoals luizen, rupsen en kevers. Het is een pyretrum van plantaardige oorsprong.

Het werkt ook voor het leliehaantje.

Er zijn vele producenten op de markt van insectensprays op basis van organische vetzuren (zeep).

Wat ik niet adviseer is gebruik van preparaten in poeder vorm evenals syntetische Pyretrum.

Bron: http://www.tuinkrant.com/?q=node/1837#comment-347

A: In de aanval gegaan: met 2/3 azijn en 1/3 water heb ik die planten bespoten, een paar maal herhalen. Resultaat drie planten gered, een verloren. De lelies gaan nu open, rode en gele, mooi zijn die bloemen. Uit voorzorg heb ik ook rond de planten koffieprut gemengd met fijne stukjes eierschelp gemengd gelegd. En nu zie ik geen leliehaantjes meer. (Roger)

Bron: http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq13.htm

• Jan-Willem

Het leliehaantje vreet niet of nauwelijks aan de plant; wel de bijna onzichtbare larve. Eerst leuk; vang een paar haantjes en doe die in je handen. Leg je handen tegen je oor en je hoort ze knorren als een varken.

De larven laten zich bij beweging direct vallen en je ziet ze bijna niet. Leg een krant om en onder de lelie zonder ze aan te raken, schud de lelie stevig en de larven komen op de krant. Netjes opvouwen en op de BBQ of in de kachel verbranden .

Pyrethtrine kan ook.*D.

Jan-Willem.

• Tuinkabouter

Bedankt voor alle reacties, ik kan er niet goed bij om de haantjes te vangen omdat de lelies achter de vijver staan. Het probleem van ‘al dat gif’ is de nabijgelegen vijver. Ik ga maar eens aan de slag met azijn. Jammer dat de vogels de haantjes niet lusten!