Tuinen

• paula

Wij wonen in een redelijk “jonge” buurt. D.w.z. dat de gemiddelde leeftjd van mijn straatgenoten flink lager ligt dan die van mij. Het valt mij op dat hun tuinen, nu in het voorjaar, zo leeg zijn. In mijn tuin staan de narcissen en de zelf gezaaide sleutelbloemen (de tulpen komen er ook aan) zeer uitbundig te bloeien. Een prachtig gezicht. De andere tuinen vertonen nog geen, of slechts zeer weinig, leven, saai dus.

Is dat bij jullie ook zo, dat tulpen en narcissen alleen door ons “oudjes” geplant worden. Ik hoop van harte van niet want het ziet er prachtig uit zo.

Paula

• judith

Nee, zeker niet!!! Als er iemand dol is op bollen, ben ik het wel. En ik ben nog “maar” 33. In mijn stadstuintje staan naast de stermagnolia, schoenlappersplant en camellia ook genoeg narcissen, tulpen en hyacinten in bloei. De krokusjes tussen mijn aarbeiplanten zijn net uitgebloeid en de blauwe druifjes beginnen nu te bloeien. Het geeft naast de zon van deze dagen ook zoveel vrolijkheid.

• luka

hihi, wat is jong??

Bij mij in de buurt ben ik een van de jongste (34 jaar) maar ook de enige met nu bloeiende narcissen en tulpen.

• veralie

34 en tuin vol narcissen, tulpen en andere bollen, sleutelbloemen en andere voorjaarsbloeiers…. heerlijk genieten.

Veel van mijn leeftijdgenoten gunnen zich geen tijd om in de tuin te werken of zich er echt mee bezig te houden, vinden alles mooi, ook bloeiende bollen, maar als het dan tijd is om die te poten, wordt het vergeten hoe een tuin zo heerlijk kleurt in de lente met bollen.

Dus wat heb ik pas gedaan? Sneeuwklokjes in het groen in de fietsmand, scheptje erbij en ze meteen bij vrienden in hun tuin gepoot, zal ik dit najaar herhalen met andere bollen, vinden ze leuk, kunnen zij volgend jaar ook genieten van een eigen kleurrijk lente-tuintje.

Veralie

• maria

Toen ik jong was, waren bollen een luxe en je zag ze dus niet zo veel.Ik herinner me één groepje dubbele sneeuwklokjes op de rand van het grasveld dat toen nog “de bleek” heette (daar werden nl.de lakens maandags gebleekt) , twee of drie groepen narcissen en een enkele tulp in de voor een stad toch behoorlijk grote tuin van mijn ouders.Planten verkreeg men meestal door ruil, het fenomeen “tuincentrum” was nog niet uitgevonden, die zijn pas eind zestiger jaren verschenen denk ik.

Ik kan me best voorstellen dat veel jonge mensen geen tijd hebben om hun schaarse vrije tijd wiedend en plantend door te brengen.Ieder zijn plezier.Ikzelf laat mijn tuin zolangzamerhand ook in beslag nemen door de rhododendrons de coniferen de buxusbollen , de struiken en de geraniums in navolging van Rob Herwig.Paden maaien gaat nog wel, maar al dat eindeloze wieden….brrrr…

Maria

• maria

Dat doet me denken aan mijn eerste huis.Ik had het toen veel te druk met mijn werk en liet het tuintje maar liggen.Dat vonden de buurmannen maar niks en dus “hielden ze mijn voortuintje bij” Eén buurman ging zo ver dat hij eigengezaaide salvia's plantte in een bloembak tegen het huis.Alleen heeft hij ze geen water gegeven en ik ook niet!:D

Maria

• Katinka

Ik ben nog jong :D:D en ik ben dól op het voorjaar, de bollen verdringen zich dan ook in mijn tuin. Helaas zijn de meeste van mijn leeftijd, met kinderen en beiden een baan, niet zo van het tuinieren. Vandaag was het geluid van de hogedrukreiniger veelvuldig te horen, alles is bestraat, zonde hoor. Van een goede beplanting heb je niet zoveel werk, ik bedoel, een uurtje of twee schrobben kost ook tijd toch? Maar voor bollen moet je inderdaad wel vooruit denken en in het najaar op je kniebeschermers door de tuin kruipen met een schepje en een mandje bollen :).

• Jalos

Nee hoor, ik ben 34 en heb al jaren mijn tuin vol met bollen staan.

Mijn ‘oudere’ buren hebben juist veel minder, ik heb eigenlijk altijd al de kleurrijkste tuin gehad en hij heeft in het voorjaar ook altijd veel bekijks vanwege de bloeiende bollen, tulpen, Judaspenning, Narcissen, Vingerhoedskruid etc.

Nu bloeien er Chionodoxa, Scilla, Helleborus, Narcis, Euphorbia, Primula en de eerste tulpen zitten al in knop, heerlijk!

• Brigitte Verkuijl

Nou ook ik ben 34:D het lijkt wel een 34 bord hier… Maar goed bij mij staan ook de tulpen in diverse soorten, crocussen, sneeuwklokjes, narcissen als bollen in bloei, maar ook saxifraga peterpan en neon rosi en pahysandra staan mooi in bloei en de stermagnolia ook. Maar idd in de rest vd straat geen bollen, enkel wat druifjes. Maar voor de rest staat het er in onze straten toch al zielig gesteld met de tuinen. We wonen in een redelijk jonge buurt met 2verdieners en best wat kak, maar als je de tuinen ziet groeit er meer onkruid dan wat anders:( zo jammer, vind best dat de gemeente er iets over te zeggen mag hebben. Gewoon ieder zijn of haar tuin onderhouden., in elk geval onkruid vrij en geen kontjes hoge grassen.

• kuuk

Wij wonen in een buurt met merendeels “oudjes” maar die duiken zeker de grond niet in om bolletjes te poten in de herfst. Wel staan er veel vaste bloeiende struiken en plantjes in de tuinen. Zelf vind ik m'n tuin in de lente het mooist bloeiend omdat er dan nog niet zoveel blad aan de bomen zit en alles goed in 't licht staat.