Tuinen

• Annemarie

Ik hoor ook bij de oudere generatie en ben niet zo'n bollenmens; ik heb ze in mijn jeugd misschien teveel gezien (vader was een bollenboer). Ik houd van de kleinsoortige bloemen die makkelijk verwilderen, dus kleine narcissen, druifjes, krokussen, boshyacinten; en ik geniet van vele andere voorjaarsbloeiers.

dus voor mij geen bollentuin.

gr. Annemarie

• Katinka

Grappig Annemarie, de soorten die jij noemt zijn ook mijn favorieten, ik laat zelfs hyacinthen verwilderen, dan worden de bloemen niet zo zwaar en alleen maar mooier in mijn ogen. Bollen kunnen ook natuurlijk ogen, tussen de vaste planten, dat is ook ‘een bollentuin’ in mijn beleving. De zomerbollen niet te vergeten, zoals de alliums en de lelies.

• carla

Ik ben nu 47 maar heb eigenlijk altijd wel bollen gehad. Mijn eerste tuin had ik toen ik 24 was en die stond ook vol. Steeds weer wat tegels eruit en planten of bollen erin.

Ik woon nu in een buurt met allerlei leeftijden maar zie bij de ouderen veel struiken. Vind wel dat die meer onderhoud plegen aan hun tuintjes (inclusief het winterklaar maken dus alles afknippen en opruimen….).

Jongere mensen bestraten vaak alles of laten de boel de boel.

Maar ik heb de buurvrouw al aangestoken met mijn tuinvirus en die zei giteren nog dat ze zo blij is met al die kleuren in haar tuintje.

Carla

• Anne-Mieke

Daar ben ik óók voor Muriëlle! Hier zie je n.l. ook steeds meer tuinen die niet onderhouden worden en waar het onkruid welig tiert. En omdat de zaadjes daarvan ook in míjn tuin waaien kan ik wel aan het wieden blíjven :(

Van mij mogen alle mensen die niet van tuinieren houden of er geen tijd voor hebben hun tuintje volgooien met tegels. Of nóg beter; asfalt!

• Kees

Nu ik ben wel een ouwetje, 69 jaar maar ik plant nog elke herfst bollen, tulpen en hyacinten mijn narcissen blijven over en staan er prachtig bij al moet ik wel zeggen dat ik geen tuin heb maar een groot terras van 20 vierkante meter. Als ik een tuin had plantte ik nog bollen ik ben er gek op. Lekker fris en kleurig.

Kees.

• Margriet

En ik zorg ervoor dat ook jonge mensen enthousiast worden over bollen. :-)

Het is gek, maar veel jonge mensen weten niet eens dat je bollen in het najaar moet kopen en planten. (de voorjaarsbollen uiteraard). Die willen ze hebben zodra ze ze zien bloeien.

Voor de spijtoptanten heb ik altijd wat leuke verwilderingsbolletjes en botanische tulpjes enzo. Staat ook zo leuk in het vroege voorjaar, al die dappere bloempjes.

Die doen het altijd dus geen teleurstellingen. (teleurstellingen zijn nooit goed voor beginners, die moeten succesjes boeken en lol krijgen in het tuinieren!)

Groeten, Margriet.