groenblijvende jasmijn

• Joyce

Ik heb een groenblijvende jasmijn, Rhyncospernum, in de tuin staan, maar die is zo enorm gegroeid dat ik 'm graag wil snoeien.

Wanneer kan ik dat het beste doen?

Eigenlijk zou ik het graag nu doen, omdat er door de jasmijn andere planten in de schaduw staan, maar ben bang dat ik dan alle knoppen eruit knip.

Groeten, Joyce

• Brigitte Verkuijl

Als je de knoppen wil behouden zou ik er voor kiezen om na de bloei te snoeien. En een verjongingssnoei vlak voor de winter.

• Katinka

Ik ben het rigoureuze type: vorm gaat vóór de bloemen, dus ik zou het verlies van bloemen op de koop toenemen en misschien enkele lange ranken ontwarren en laten zitten.

• anja

hallo joyce

heb je daar een foto van?

is dat die plant die er zo teer eruit ziet.

want ik kan hem echt niet vinden.

groetjes anja

• carin

Rhyncospermum is kennelijk de nieuwe naam voor de trachelospermum jasminoides. Ik heb de mijne, die de laatste jaren ook goed gegroeid was, vorige week gesnoeid. Overal de toppen ingekort en wat hele lange ranken weggehaald.

Ik verwacht geen problemen met de bloei, want hij bloeit niet alleen op de toppen, maar op alle nieuwe scheuten die nog moeten komen. Ik zou hem echter niet te diep terugsnoeien, dus niet tot de kale takken. Carin

• Anne-Mieke

Ik hoop dat de mijne de winter heeft overleefd. Al het blad wat eraan zat is n.l. rood verkleurd (hoezo ‘groen’ blijvend?) en begint nu af te vallen. Ben dus benieuwd of hij nog uit gaat lopen.

• carin

Roodverkleuring is in de winter niet ongewoon bij de toscaanse jasmijn. Dat het blad afvalt niet natuurlijk. Ik had twee exemplaren in de volle grond: eentje op het oosten die er al jaren staat. Die heeft de winter vrijwel onbeschadigd overleefd zonder enige bescherming. Van exemplaar op het westen, onder een afdak, ook in de volle grond was al het blad verdroogd. Dit exemplaar stond er pas een half jaar in de vollegrond en het lijkt erop dat deze verdroogd is doordat de grond zo lang bevroren was en hij nog niet zo diep geworteld was. Ik heb hem uit de grond gehaald en opgepot en hij wordt nu vertroeteld. De takken zijn onder de bast nog groen dus ik heb nog goede hoop dat hij het overleeft. Conclusie is dat ze best winterhard zijn, maar niet als ze nog niet lang in de vollegrond staan. Ook exemplaren in pot zullen het in een strenge winter heel zwaar hebben. Carin

• Anne-Mieke

Die van mij heb ik bijna twee jaar geleden gekocht en in de volle grond gezet en redelijk beschut. En ik heb hem met die strenge vorst ook nog een jasje van noppenfolie gegeven. Maar de roodverkleuring begon eigenlijk al aan het einde van de zomer en nu begonnen die blaadjes dus een voor een te verdrogen en af te vallen. Ik heb ze er maar allemaal afgeplukt en dan wacht ik maar af of het nog iets wordt. Volgens de krabproef zit er nog wel leven in, dus misschien valt het mee. Zou die roodverkleuring ook door droogte kunnen komen i.p.v. kou?

• carin

Dat zou best kunnen, want ik ken het alleen van exemplaren in pot. Mijn exemplaar in de vollegrond verkleurt eigenlijk niet rood, maar de exemplaren die ik ook nog in pot heb (allemaal stekken van verschillende leeftijden) verkleuren in beperkte mate in het najaar. Maar ik heb ook wel bijna helemaal rood gekleurde exemplaren gezien in pot. We zullen gewoon geduld moeten hebben. De jonge scheuten komen pas laat bij deze plant. De exemplaren die de winter in de kas hebben doorgebracht en daar nog steeds staan, beginnen nu uit te lopen. Dus de exemplaren die buiten staan, hebben nog enige achterstand. Carin