hedera klimop haag

• jaap

we hebben vorig najaar , hedera klimop langs roestig betonijzeren matten gepoot ,de blaadjes hangen veel naar beneden kan dit wel langs die roestige betonmatten groeien ? heeft iemand een suggestie voor ons .

• Marian

Dat kan gewoon, ik denk dat het oude blaadjes zijn, en die gaan er nog afvallen. dat is normaal.

Ook een groenblijver verjongt zijn blad af en toe.

Wacht nog even af, de nieuwe groei moet nog komen.

• Piet

Ik zou me inderdaad nog geen zorgen maken. Hedera hecht zo ongeveer aan alles.

Piet,

• Katinka

De nieuwe ranken zoveel mogelijk horizontaal(!) tussen het gaas doorweven. Dan komt uit bijna elke bladoksel een nieuwe scheut naar boven, dan heb je het gaas het snelste dicht. Verder ben ik het eens met het advies: “nog even afwachten”. Straks groeit hij zó hard dat je moppert als je weer moet snoeien ;).

• Lieny

Ik heb er niet zoveel verstand van,maar zie bij mijn dochter de hedera het prima doen tegen verroest betongaas hoor!!

Hij staat al enkele jaren en moet regelmatig bijgeknipt worden!!

groetjes,Lieny.

• Margriet

Oktober en nu al vette groei verwachten (na de wat koudere winter en vier dagen zonder nachtvorst) is iets teveel gevraagd, zelfs voor klimop :-))

Groet, Margriet.

• maria

Hedera is een van de ergste “onkruiden” die er bestaan, dus wacht maar even af!! En, inderdaad, de ranken horizontaal aanbinden, zoals hierboven al door Katinka is gezegd.Dan vliegt het straks naar boven.

O, en als het toch niet gaat groeien: ik heb hier zo'n grote bouwafvalzak staan met verwijderde hedera.Dat mag je gratis komen halen.:D Ik wil dat spul niet meer op de composthoop hebben.Maar zelfs door de mazen van zo'n zak groeit de hedera naar buiten.

Maria

• Anne-Mieke

Ik heb diverse soorten kleinbladige Hedera tegen de schutting staan. Die snoei ik elk voorjaar tot plat tegen de schutting terug, verwijder meteen de ranken die de tuin in zijn gegroeid en haal er af en toe een oude, dikke tak tussenuit ter verjonging. En dat gaat al járen goed. M.a.w. Hedera is best in bedwang te houden hoor, je moet hem alleen goed in de gaten houden :)

Ik vind het ook een prachtige achtergrond voor diverse andere (bloeiende) klimplanten. Wel handig is het dan om voor klimmers te kiezen die óók in het voorjaar teruggesnoeid moeten/mogen worden, want anders zitten ze in de weg bij het snoeien van de Hedera.

• annemieke

hoi!

Wij zijn dringend op zoek naar zo min mogelijk kostende Hedra voor tegen ons betongaas.

Waar woon je????

groet

Annemieke

• Fon

Hallo Annemiek,

Heb je inmiddels al je Hedera voor een leuk prijsje kunnen kopen?

zoniet mail me dan maar.

Groetjes Fon