tuinverlichting tips

• Arnold

Het is voorjaar, mooi weer, dus we zijn onze tuin aan het opknappen.

We hebben al een behoorlijk beeld hoe we de tuin indelen, welke bestrating we nemen, en welke planten.

Het tuintje is niet groot (4,5m breed x 8m diep). Het terras zal ongeveer 4,5m breed x 3m diep worden. Verder komen in de tuin een border, en een gazon. Tegen de schuttingen komen clematis, en aan de andere kant druiven.

Nu zitten we met de verlichting. Wat zijn de do's and dont's aangaande de verlichting? We willen verlichting die niet teveel opvalt, maar je moet het uiteraard wel zien. We willen natuurlijk voorkomen dat de tuin een lichtbak wordt.

Heeft iemand handzame tips betreffende het aanleggen van verlichting in een tuin? En ook hoeveel licht doe je in een tuin?

alvast bedankt!

Arnold

• Katinka

Een stroompunt is wel handig (als je zoals ik met je laptop in de tuin zit en wel zó lang dat-ie weer aan het ‘stroom-infuus’ moet). Verlichting heb ik nooit aan want dan kan ik de vleermuizen niet zien. Alhoewel het van onderen aanlichten van mijn boom echt prachtig staat, en ik onderwater-verlichting ook leuk vind, ik zit liever in het donker. Ik heb ook wat verlichting op zonne-energie (let er op dat je die ook uit kunt schakelen) en die kun je in de avond neerzetten waar je wilt. Verder doe ik eigenlijk altijd jampotjes met waxinelichtjes, geeft een geweldige sfeer.

• Piet

Arnold,

Tsja verlichting in de tuin is erg persoonlijk en tevens afhankelijk van de tuin.

Wat is het doel dat je nastreeft ? Ik denk dat dit de belangrijkste vraag is die je moet beantwoorden.

Als je veel tuinfeesten geeft moet je goed licht hebben.

Wil je van de sterrenhemel genieten dan niet.

In onze Zen-tuin hebben we alleen wat zogenaamd “floot-light” om wat objecten in een zacht licht te zetten (zie http://www.karesansui.nl/html/page_cmp_infra.htm voor aanleg en http://www.karesansui.nl/html/page_obj_karikomi.htm voor een voorbeeld).

We hebben e.e.a. tevens op een licht-donker schakelaar met ingebouwde timer aangesloten. Ook hebben we wat spots in de dak-overhang. Die gebruiken we alleen als we laat buiten zitten.

Ik ben het met Katinka eens dat je waarschijnlijk wel een of meer contact-dozen in de tuin wilt hebben

Let er bij het plaatsen ook op dat je er niet in kijkt van de plaats waar je het meest zit.

Groet, Piet,

• arnold

ok, bedankt!

Stopcontacten zijn inderdaad wel handig ja. Goeie tip.

Verder bereid ik het dusdanig voor dat er bekabeling onder de bestrating door loopt naar diverse locaties in de tuin vanwaar ik het later altijd nog uit kan bereiden.

Arnold