antiworteldoek, wel of niet?

• Arnold

Ons terras en tuin paadje willen we bestraten met gebakken waalformaat klinkers.

Op dit moment liggen er grindtegeld, deze liggen er al jaaaaaaren (hadden de vorige bewoners al neergelegd)

De zandlaag die er nu ligt is behoorlijk stabiel in ingeklonken door de jaren heen. Hij hoeft alleen maar hier en daar opgevult te worden.

Is het verstandig om antiworteldoek onder de klinkers te leggen? Ik hoor hier namelijk wisselende verhalen over.

Ik hoor verhalen dat het niet nodig is, anderen raden het juist echt aan. Als ik het niet aanbreng onder de klinkers, zo ja en hoe snel groeit er dan onkruid?

Ten tweede is het zo, als ik het zou moeten gebruiken, dan moet ik de huidige zandlaag afgraven zodat het worteldoek daaronder komt. Het is juist zo dat grote delen van de laag goed zijn, alleen een paar hoeken hoeven opgevuld te worden.

Alvast bedankt voor jullie antwoord

Arnold

• paula

Antiworteldoek helpt niet tegen onkruid tussen de tegels. Dat komt er toch wel, als je niets doet. Onkruid heeft niet veel nodig om te kiemen.

Worteldoek onder een grindpad heeft tot doel te voorkomen dat het grind in de grond verdwijnt. Dat probleem speelt niet bij tegels, die liggen op een dikke laag zand. (10 cm)

Paula

• Katinka

Anti-worteldoek onder klinkers heeft absoluut geen nut. Neem zo hard mogelijk gebakken klinkers, dan groeit er zo min mogelijk mos op. Tussen de voegen van klinkers vind ik het juist wel weer mooi staan, het hoort er een beetje bij. Je kunt speciaal invoeg-grit gebruiken om dat te voorkomen.

Ik kan me alleen indenken dat je anti-worteldoek gebruikt als er nu een ontzettende woekeraar van een wortel-onkruid groeit, maar dat lijkt me niet uit je beschrijving. Dus bespaar jezelf de moeite. En veel plezier met je nieuwe terras :).

• anja

hallo arnold.

ik ben het helemaal met de dames eens er hoeft geen anti-worteldoek

onder.

ik heb een groot deel van mijn tuin bestraat en ik heb er geen anti-worteldoek onder.

mijn stratenmaker vond het onnodig.

groetjes anja

• Marian

Ook mee eens, niet nodig, onkruid komt toch niet door de stenen.

En het onkruid wat tussen je voegen komt, komt van bovenaf ( gewaaid of vogeltjes) dat blijf je toch niet voor.

• Arnold

Ok, duidelijk. We gaan dat dus niet doen.

Blijkbaar willen sommige mensen graag antiworteldoek verkopen ;-)

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties!

• aatje

hier hebben de stratenmakers op het aangetrilde zand een laagje cement gestrooid, dit hard dan door het vocht uit zodat er weinig of geen onkruid door de voegen komt, en ik kan je zeggen na heel wat jaren werkt het nog prima, geen of heel zelden een plukje onkruid wat we zo weer kunnen verwijderen.

gr.