draadalg verwijderen

• karin

Hallo allen

ik kreeg vanmiddag een tip van iemand om eenvoudig draadalg te verwijderen,dit wil ik jullie niet onthouden

een lange bamboestok in de alg steken en dan de stok draaien,de alg draait dan mooi om de stok heen,zonder dat je de dieren stoort enzo heb snel een hoop alg weggehaald.

Werkt echt heel goed!!!

• Katinka

Jawel, en dan de alg weer terug in de vijver stoppen onder een steen of tussen de oeverbeplanting (moet nl. wel onder water liggen). Zo blijft de draadalg zijn nuttige werk doen. Draadalg heeft dezelfde functie als je andere waterplanten, ze produceren ook zuurstof en verbruiken veel voedingsstoffen. Lekker onder water nog even laten ‘werken’ voor je vissen. Heb je nu al draadalgen dan? Ik zie ze alleen in de zomer eigenlijk.

• anja

hallo karin

mike heeft een stuk over de vijver geschreven op 02-04-2009.

misschien heb je daar wat aan.

groetjes anja

• Anne-Mieke

Nóg sneller gaat het als je aan het eind van die stok een oude toiletborstel bevestigt :)

• Fred dV

Inderdaad een goede tip die bamboestok Karin. Nog beter is zo veel mogelijk voorkomen dat je draadalgen (wieren) krijgt en dat kan je door:

* heel veel onderwaterplanten (zuurstofplanten) in je vijver te zetten.

* niet te veel vissen aan te schaffen want die veroorzaken veel afvalstoffen.

* te zorgen dat je vijverranden zo zijn gemaakt dat er geen tuinaarde in je vijver komt bij regen.

* geen chemische stoffen te gebruiken.

* niet te veel voederen en overtollig voer direct verwijderen.

* ingewaaid blad van bomen en andere planten te verwijderen.

!00% voorkomen lukt niet altijd, in gezond helder water komen wieren nou eenmaal voor want het is eigenlijk ook een zuurstofplant, alleen willen we hem niet in de vijver, dus die bamboestok en wcborstel werken perfect.

Ben je op zoek naar meer vijverinformatie zoals aanleg, onderhoud, vissen en andere vijverdieren, vijverfoto's, en een gezellig prikbord waar je vijverliefhebbers treft kom dan is langs bij “IN EN ROND MIJN VIJVER ”

ons adres is http://onzevijvers.multiply.com/

Groetjes,

Fred dV

• Anne-Mieke

Draadalgen leven van dezelfde voedingsstoffen als de zuurstofplanten in je vijver. Ze hebben nu alleen nog niet genoeg concurrentie van die zuurstofplanten, omdat die pas láter gaan groeien (als het water warmer wordt). Het is raadzaam om het teveel aan draadalg te verwijderen (of de methode van Mike toe te passen) Draadalgen hechten zich n.l. ook aan de zuurstofplanten die daardoor kunnen verstikken en zo dus helemáál geen kans meer krijgen om nog te gaan groeien. Zogauw het water warmer wordt zal het evenwicht zich dan meestal vanzelf weer herstellen. Blijven de algen ook verder in het seizoen nog problemen geven, dan zitten er gewoon veel teveel voedingsstoffen in de vijver (door b.v. ingewaaid blad, teveel vissen of teveel voeren) en moet je ándere acties ondernemen om het biologisch evenwicht weer te herstellen. D.w.z. méér zuurstofplanten, minder vissen, ingewaaid blad verwijderen en niet teveel voeren). Insectenetende vissen (zoals windes en elritsen) zijn voor een tuinvijver daarom ook het meest geschikt. Die hoef je n.l. niet te voeren.

• Marian

Hi, hi, onze goudwindes komen toch wel altijd met een sneltreinvaart aanzwemmen, als ze me horen lopen.

Die willen echt wel eten.

Ze zijn al 40 cm lang, en 15 cm dik. Ik denk dat die echt niet genoeg eten uit de lucht kunen vangen.

• Anne-Mieke

Ja, natuurlijk, als een ander voor je eten zorgt, dan ga jij dat toch óók niet zelf doen? :D Dat bijvoeren is ook hartstikke leuk, maar nódig is het dus niet.

Ik heb bijna 20 jaar lang alleen goudwindes, elritsen (en een enkele zonnebaars) in mijn huidige (en vorige vijver) gehad zonder ze ooit één keer bij te voeren en daar waren óók windes bij van zo'n 40 cm. Het water was toen ook áltijd helder. Enige nadeel was dat ze zelf veel aktiever naar voedsel moesten jagen en dat daarbij soms nog weleens een winde buiten de vijver belandde. Pas sinds ik vorige zomer de sluierstaarten van mijn dochter heb geadopteerd ben ik (noodgedwongen) gaan bijvoeren en zit mijn vijver vol zweefalgen. .