Azaleaknol

• Channah

Met kerstmis kreeg ik van een bestuurslid van de stichting waar ik voor werk een azaleaknol. “Gewoon in de vensterbank leggen, geen water geven, de bloemen komen vanzelf,” zei ze. En inderdaad: na lang wachten gebeurde dat ook. Echt tientallen prachtige witte met een klein beetje roze bloempjes. Ze zijn nu zo goed als uitgebloeid. Kan ik die knol nu gewoon ingraven in aarde en op mijn dakterrasje zetten? Ik zou het jammer vinden om hem weg te moeten gooien.

• Mike

Hoi Channah,

Van een azaleaknol heb ik nog nooit gehoord. Leg eens wat nader uit ajb. Foto's??

1 april is al geweest, dus dat kan het niet zijn….

Mike

• Channah

Je hebt helemaal gelijk.

Ik had uiteraard al op internet gezocht naar de overlevingskansen van mijn ‘azalea’-knol, maar niets gevonden. Vandaar dus ook mijn vraag. Maar intussen heb ik hier gewoon in plantenboeken plaatjes zitten kijken, en in mijn eerste plantenboek - een huwelijksgeschenk - uit 1969, dat vol staat met truttenplanten vond ik hem in zijn meest verschrikkelijke versie: de cyclamen. En nu zie ik ze ook weer bij tantes in hun bedompte huiskamers staan. :-( Mijn ouders hadden gelukkig een betere smaak.

Maar goed, mijn cyclamenbloemen zijn van een veel en veel bescheider soort. Een bloempje is ongeveer een centimeter groot. Zo vind ik ze wel mooi, hoe bescheidener hoe beter.

Maar wat moet ik nu met mijn cyclamenknol?

• Margriet

Als het goed is zal je Cyclaam nu blad gaan ontwikkelen.

Dat is de “normale” gang van zaken bij een cyclaam.

Ik weet niet welke soort je hebt maar de plantcondities voor Cyclaam zijn:

Ondiep planten, absoluut geen natte voeten en het liefst in de schaduw onder een boom (waar hij in de winter automatisch een bladerdekje krijgt, vindt hij lekker)

Als je dat op je balkon kunt nabootsen kan hij elk jaar terugkomen.

Qua blad bestaan er ook nog wat verschillen, ik vind de C. Hederifolia erg mooi om zijn zilvertekening op elk blad. Maar C. Coum mag er ook wezen.

Buiten begint de Cyclaam te bloeien ergens richting de winter. Begin november zo'n beetje. Daarna het blad. Het blad sterft weer af en de Cyclaam verdwijnt onder de grond tot begin november. Dan komen de bloemen weer.

Stop hem gewoon in een pot, hou hem vrij droog en kijk wat er gebeurt. Wegdoen kan altijd nog.

Groeten, Margriet.

• maria

Het hangt er maar van af, welke cyclaam je hebt.De kamercyclaam, cylamen persicum, kent ook kleine soortjes, maar deze knollen zijn niet winterhard.

Op onderstaande pagina vind je veel informatie over de cyclamen die wél min of meer winterhard zijn.Ik bezit een knol met een doorsnee van ongeveer 15 cm, een paar jaar geleden gekocht bij Rita Van der Zalm.Die staat in een grote pot , half bovengronds en bloeit ieder jaar enormgoed.Voorzichtigheidshalve haal ik die pot bij vorst toch maar binnen.

Maar er zijn ook soorten die je wél met aarde moet bedekken.

Als je de uitgebloeide bloemen niet afknipt, ontwikkelen er zich vaak zaaddozen.Daar komt dan heel fijn zaad uit. En als de knol dan in een heel grote pot staat kunnen er zich in de loop van de zomer kleine cyclaampjes rondom de knol ontwikkelen.

http://www.pcnijssen.nl/cms/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=31&Itemid=28

Maria

• Channah

Margriet en Maria, hartstikke bedan kt voor jullie reacties.

Mijn cyclamenbol gaat dus dit weekend de grond in. Ik heb dan wel geen bomen op het terras, maar wel struiken, dus er valt veel te neppen voor die bollen. ;-) Ik denk dat ik hem voor het grootste gedeelte ingraaf, en in de winter met gevallen blad afdek. Ik moet zeggen dat heel veel dingen het hier goed doen op mijn terrasje, dus wie weet gaat dit ook lukken. Ik hoop het.