wie heeft een goed idee?

• Annemarie

Ik heb een probleemhoek in de tuin, het is een stukje van 100 x 100 cm, het ligt grotendeels in de schaduw, alleen bij hoog zomer komt er wat zon. In het midden staat een cotinus royal purple, die het goed doet, Maar aan de voet en eromheen. Ik heb er origanum gehad, in een droge zomer heeft dit het schitterend gedaan, maar door de nattigheid toch minder, ik heb er nu wat persicaria, maar dat wordt weer erg groot. Wie kent het “een probleemhoek”?

Ik hoor graag van jullie idee/advies.

gr. Annemarie

• Nina

Ik!

Een hoek die of te droog of te nat was. Lag aan een terrasje achter in de tuin. Uiteindelijk heb ik het aan het tarrasje laten straten. Nu een heerlijk hoekje waar in het voorjaar en najaar aan het einde van de middag een heerlijk zonplekje is ontstaan. Nooit spijt van gehad.

• maria

Maar 100x100 cm is wel heel klein voor een terrasje :D

Als die persicaria het er wel goed doet, waarom niet een kleinere soort uitgezocht? Er zijn persicaria's in alle maten, van kleine bodembedekkers tot reuzen van 180 cm!

Maria

• Miep

Ik ken zo'n probleemhoekje. Het is bij ons wat groter, zeg maar 2 x 2 met aan twee kanten hoge coniferen (daarachter een lelijke bedrijfshal). Je zou er eens een pol rabarber op kunnen zetten of een buxuskwekerijtje maken. Tenminste als het niet al te droog is.

Bij droge schaduw kan je ook nog wat met Maagdenpalm.

En anders inderdaad maar stenen zaaien, een grindbed met een potplant is ook heel decoratief.

• Nina

Ja, als terrasje wel maar als aansluiting op een bestaand terras was het een leuke aanvulling.

• martine

Ik heb in net zo'n hoek, ook met een cotinus, astilbe gezet, ik geloof de “fanal” ; bij erg droge zomers vragen ze wat extra zorg, maar over het algemeen doen ze het uitstekend, ik vind zelf de combi erg geslaagd!

• Viola

Ik heb nèt zo'n probleemstukje, ook ongeveer 1 vierkante meter, naast de voordeur. Geen zon en tamelijk droog. Bovendien staat er een kamperfoelie.

Heb er jaren geleden een paar stukjes Pachysandra neergezet. Deed 't altijd goed; het hele probleemstukje stond vol.

Vorig jaar heb ik alles heel kort gesnoeid omdat het sliertig werd (de topjes trokken naar het licht) en daarna is het niet meer vol geworden. Er komen wel nieuwe scheutjes naar boven. Heb er mest opgegooid en hoop er nu maar het beste van. Ik hoop dat ‘t weer goed komt en dat het stukje weer vol wordt want die Pachysandra beviel me heel goed. Ik snoei dan niet meer zo drastisch in ’t vervolg maar knip alleen de slierten weg.

Er staan ook een paar polletjes tête à tête narcisjes.

Viola.

• Katinka

Geranium macrorrhizum stelt nooit teleur. Je hebt een donker-roze bloeiende, maar voor schaduw vind ik licht-roze mooier. En anders, nog lager, is schildersverdriet een optie, saxifraga x geum, dat vind ik ook een schatje en is een wat vergeten plantje maar heel trouw.

• Vina

Weet niet hoe hoog je cotinus is maar google maar eens: Lamium maculatum white nancy, euphorbia, asarum, tellima grandiflora (mijn lievelingsplant), bollen zoals bijvoorbeeld bosanemonen, daslook, cyclamen. Heuchera, varens, aronskelk en hosta (wisselen elkaar mooi af met hun blad), tiarella, epimedium, saxifraga. Dit is wat er ongeveer in mijn tuin staat op de moeilijke plekken! Groetjes Vina

• Katinka

Oja, epimedium, de duitsers zeggen ‘elfenblume’ en het blad komt net weer op tussen de bloemetjes. Elfjes :). Ziet er teer uit, maar is oersterk!