sfeerindrukken

• mw.lutetia

het verwondert mij dat er geen opgetogen berichten zijn hoe alles gaat groeien,bloeien en zelfs zaad zetten!

ik geniet zo van mijn uitbundige tuin–of–ik geniet zo uitbundig van mijn tuin :er bloeit zoveel,er komt zoveel op,de kleuren harmonieren zo mooi;-en soms niet–de paardenbloem,de boterbloem en de pinksterbloem staan te gloreren–na de bloei snijd ik ze af;ze mogen volgend jaar terug komen.Van de tientallen narcissen tete a tete heb ik de bloemhoofdjes afgehaald en ze gemest;begin volgende week doe ik hetzelfde met de hyacinthen en de trompetnarcissen.

de prunus staat op uitkomen;heeft nu donkerbronskleurig blad;de treurwilg heeft een groene teint gekregen;de sering heeft dikke knoppen;het gazon staat er na eerst een kalkbemesting,daarna vericuteren en weer daarna een koemest behandeling zeer groen bij.

MIjn vijver is mijn favoriete plaats;ik heb inheemse salamandersoorten;in tegenstelling tot de kikkers en padden die onmiddellijk wegduiken als ze iets gewaar worden,kun je salamanders eindeloos bekijken;de kleine watersalamnander kun je 24 uur per dag waarnemen;de alpenwatersalamander en de kamsalamander,beide ook aan water gebonden in deze tijd van het jaar,zijn nachtdieren,al kun je ze in de hoogtijdagen van hun bruiloft ze ook wel eens overdag zien.Ik geniet er dagelijks van,en in deze tijd van het jaar ,met een sterke oplaadbare zaklantaarn,ook elke avond vanaf 21.00 uur tot ik naar bed ga.luut

ik mis zulk soort indrukken;vandaar dit bericht!!!luut

• Brigitte Verkuijl

Laat ons weer eens van die mooie foto's zien van die soorten salamanders, je hebt het vorig jaar ook al gedaan, maar kan er geen genoeg van krijgen.

En idd die berichten mis ik ook. Ik geniet vooral van de jonge verse lichtgroene blaadjes vd buxussen. Maar ook van de volop bloeiende stermagnolia en de prachtige pachysandra die wemelt van de boemetjes met grote dikke hommels. Ze zoemen me om de oren als ik lekker een kopje thee drink op de schommelbank die er pal voor staat…

• Mike

Nou luut, - het is idd genieten van al het prille begin en van de doorgewinterde gasten, die nu in volle glorie staan of zelfs al bijna uitgebloeid zijn. Van de vijvers geniet ik momenteel ook het meest. Er valt zo veel te beleven daar. Salamanders heb ik gisteren ook zien zwemmen. Honderden padden hebben slierten eitjes gelegd, de bruine kikker is bezig geweest, - dus het krioelt van het leven in de vijvers.

Hier zijn de narcissen nog niet uitgebloeid, - alles staat er nog fris bij. De eerste tulpen bloeien, zeker de botanische. En verder diverse soorten longkruid, vergeetmenietjes, hondstand, diverse prunussen, magnolia's, symphytum's, gele dotters, heel veel zelfs, maagdenpalm, mahonia's, forsythia, daslook, lenteklokjes, euphorbia's, sneeuwroem, bosanemonen, erysimum en ga zo maar door. Verder het frisse en fraaie jonge blad van acers, meidoorn, kweepeer, mispel en alle uitbottende vaste planten, - het is genieten!!

Mike

• Annemarie

Hallo Luut,

Ik geniet elke dag, m'n clematis armandii bloeit welderig, de camelia met z'n grote roze bloemen is schitterend, ik zag vanmorgen dat de haagbeuk z'n dorre blaadjes verwisselt voor fris groen. Ga zo maar door.

En de vogels niet te vergeten, die zo dichtbij komen en zo druk bezig zijn met het aanslepen van takjes etc ende merels hebben al jongen.

Nu mijn probleemhoekje nog, maar ik heb leuke adviezen gekregen, dus dat komt goed.

Groetjes Annemarie

• Margriet

Ik ben 's avonds te moe om te typen. :-) Ik lig als een ouwe krant op de bank nadat ik van 8 tot 16 aan een stuk door buiten ben geweest.

Maar genieten: Uiteraard! Zelfs gister in de stromende regen toch nog doorgebuffeld. Brrr.

• anneke Im

Heerlijk Luut dat jij ook zo geniet van je vijver , Wat is een mens dan gelukkig he?

Dit allemaal mee te maken .

Ik heb maar een klein vijvertje waar wel een bruine kikker in heb gezeten .

De planten groeien ook weer . ik geniet elke dag van het mooie frisse groen en de bloemen

.Ga zo de papavers zaaien en juffertje in het groen en de eenjarige ridderspoor.

Het zaaigoed binnen doet het allemaal goed .veel zaadjes van Mike en van groei en bloei, de leuke klimmer die bij het blad zat.

Dochters staan al trappelend te wachten wanneer ze wat krijgen van moeders

Fijne dag ik verveel mij niet vandaag, rondom vol ijver van werklui aan onze huizen

groeten Anneke.

• René

Ja Dit is een geweldig seisoen Ik ben ook al volop bezig allerlei veranderingen aan te brengen terwijl dit toch waar schijnlijjk het laatste jaar in mijn tuin is. Ik ben bezig met een groter huis maar met een veel kleinere tuin te kopen. Weemoed omslaat mijn hart nu al als ik bezig ben en de groeikracht van al mijn plantjes. Hoe moeilijk om strak een keuze te moeten gaan maken, maar goed dat is voor straks en nu doe ik toch nog de dingen die ik vorig jaar bedacht had Heerlijk nog even nieuwe dingen uitproberen.

En het enthousiaste tonen van plantjes hier op de site van diverse mensen is toch ook al een ode aan het voorjaar?

• Hinke

Het is zeker genieten van alles wat bloeit en wat gaat bloeien. Alleen moet ik momenteel wel met oogkleppen door de tuin lopen en niet kijken naar het zevenblad wat opkomt en al het andere (on)kruid):-) Deze zomer wordt mijn ‘wilde weelde’ tuin echt wild vrees ik. Ik heb net een week heel ziek op bed, bank en tuinstoel doorgebracht en dat staat me zeker nog 2 keer te wachten. Maar daar tussenin hoop ik ook nog wat aan de tuin te doen. Dus eerst weer 2 weken genieten!!!

En o ja, bij mijn zaailingen in de kas kijken, hebben voor het laatst dinsdag water gehad…mmmm als dat maar goed gaat:D:D

Hinke.

• Margriet

Als troost Hinke……

Toen ik noodgedwongen ivm zwangerschap moest rusten (en dus niets mocht doen in de tuin) was mijn tuin dat jaar geweldig mooi!

Soms is eraf blijven ook mooi……ook al kriebelen je vingers. Laat maar even gaan, Hinke is nu belangrijker.

Groetjes, Margriet.

• Hinke

Eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd hoe alles zal gaan. Voorzover mogelijk blijf ik de tuin onderhouden, goed voor de beweging!! Maar ik heb me in ieder geval voorgenomen om vooral te genieten en langs het onkruid heen te kijken, of juist er naar kijken als het mooi is:-):-)

Daarom vond ik het Finse spreekwoord wat in Gr&Bl stond wel erg leuk:

Voor wie vrolijk is, is elk onkruid een bloem

Voor wie bedroefd is, is elke bloem onkruid.

Hinke.