Het gras ligt!

• Freya

En het ligt heerlijk, ik heb het vanmiddag meteen even geprobeerd. Het wordt nog wel eens wat met mijn megatuinproject: vandaag 125 m2 graszode gelegd en het is net of het nu al af is. Terwijl we bezig waren, realiseerde ik me ineens dat ik ooit in Amsterdam op een kleiner oppervlak woonde dan mijn grasveld van nu.

Nu de voortuin nog beplanten, hek en rozenboog plaatsen én een slim systeem bedenken om de voorgevel met klimroos en wisteria te laten begroeien, iemand goede ideëen?

Groeten van Freya

• Katinka

Dat vraagt om…. fotooooo's! Ik zou de wisteria niet door de roos heen laten groeien. De wisteria zou ik leiden langs strak gespannen draden, horizontaal op een hoogte die logisch is: boven je ramen of iets dergelijks. Zo blijft hij goed in toom.

De rozen zou ik plaatsen op een rooster, je ziet ze nu veel met klimop, ik vind ze ideaal voor rozen. Of, als je een oud huis hebt: oude ijzeren rekjes. Wat je ook gebruikt, het is een goed idee om er klosjes tussen te doen zodat het rek een flink stuk van de muur af staat, daar houden rozen van.

Ik ken ook iemand die heeft een ‘onzichtbaar’ systeem: die boort gewoon een gat in de gevel waar het nodig is en zet daarin een schroefoog. Die moet steeds hoger op de ladder, want het is een enorm groeikrachtige roos.

• Hinke

Ideeën niet maar zoals je het beschrijft wordt het vast een heerlijk plekje!!

Hinke.