esdoorn

• Frans

hallo mensen,

ik heb een, zij het eenzame, passie voor esdoorns. Nu heb ik 2 exemplaren die steeds behoorlijk afsterven door de vorst en geen model meer te bekennen is. Dus de ene nog levende tak steekt helemaal uit het lood een kant op. Hebben jullie een idde hoe ik dit kan omzeilen, moet ik hem voor de winter een jasje aandoen, riet, stro, is natuurlijk een optie,

Bedankt voor jullie reactie,

Frans

• Tim

Hoi Frans.

Misschien kun je wat meer info geven over die Esdoorn? Is het japanse of zo?

Dat een Esdoorn afsterft door bevriezing lijkt me erg sterk, heb er zelf een paar staan en die zijn geen bescherming nodig.

Groet,

Tim

• Frans

bedankt voor je reactie, Tim. Wat info over de acers? Ik kan slechts een exemplaar echt duiden maar beide zijn acers palmatum, eentje is de Atropurpureum en bij de andere twijfel ik. Het is, weliswaar ook een acer palmatum maar de precieze benaming heb ik niet meer. Het is een lichtgroen gevederd blad, volgens mij komen in aanmerking de Sangukau of de Hygasayama?

Zou het geen bevriezing zijn, dan zou uitdroging tot de mogelijkheden behoren, maar, ze staan beide zonder veel concurrentie van andere heesters.

• Marian

Het kan ook verticillium-verwelkinsziekte zijn, dat afsterven van Acer's

Bevroren lijkt me niet.

• Frans

verticillium? dank je voor je reactie, Marian. Dit heb ik wel eens meegemaakt met m'n Catalpa. Maar……het gebeurt steeds na de winter waarbij een deel van het gestel verdord is en er geen nieuwe scheuten meer ontstaan, een ander deel van de scheuten ontspringt gewoon Tja, het blijft gissen,he, en de natuur valt toch niet te beheersen.

• Tuinprins

Lijkt mij ook een geval van verwelkingsziekte. Deze aantasting komt redelijk vaak voor bij Japanse esdoorns en hier is helaas niets aan te doen.

Ik zou de aangetaste esdoorn eruit gooien en vervangen door iets anders. Daar de verwelkingsziekte een aantal jaren in de grond blijft zitten is het verstandig in ieder geval geen Japanse esdoorn terug te planten.

Gegroet, de tuinprins

• Frans

met pijn in het hart, Tuinprins. Zou verplanten een allerlaatste oplossing zijn? Ik hoor je denken, de schimmel zit in de plant? Dank je voor je reactie

• Tuinprins

Verplanten lijkt mij geen optie. De schimmel zit in de plant en in de grond.

Gegroet, de tuinprins