grondsoort

• Gertruud

Vrienden van ons hebben een huisje gekocht bij Jipsinghuizen in Noord-oost Groningen. Zij vragen tuinadvies aan ons. Wat voor grondsoort heeft men daar in het verre noorden? Zitten ze op klei of zijn het zandgronden?

• Tim

Hallo,

In Noord-Oost groningen heb je meestal een megeling van zand en een beetje veen. Weet helaas niet zeker of Jipsinghuizen een veenkolonie is maar meestal is het in die regio een zandgrond.

Groet,

Tim

• Plantadvies

Voor de zekerheid kun je de gemeente eens raadplegen.

Plantadvies

• maria

Jispinghuizen ligt in zuid-oost groningen, gemeente Sellingen.

Maria

• Goof

Jippiinghuizen licht in zuid oost groningen, ik denk bijna zeker te weten dat het daar zandgrond is,maar toch even daar in de buurt vragen.

Goof.

• maria

Inderdaad, het is een voormalig hoogveengebied en er liggen in dat gebied ook zandruggen.Meestal werden de oude nederzettingen op de zandruggen gebouwd.Maar het lijkt me het beste om die mensen zelf even te vragen een grondmonster mee te brengen.En het is ook handig om te weten welke beplanting het goed doet in de naaste omgeving.

Een goed tuinadvies kun je overigens m.i. niet geven als je het perceel niet zelf hebt gezien.Dus ga er maar eens even kijken, het is een heel mooi gebied, heel anders dan noord-oost Groningen!Gelijk ook even kijken in de kloostertuin van het klooster in Ter Apel….

Maria

• Margriet

Grondsoort kan zelfs per straat verschillen, dus echt ter plaatse gaan kijken.

Gr. Margriet.

• Gertruud

hallo mensen, dank voor jullie advies. Natuurlijk gaan we er zelf kijken, zelfs morgen al. Maar ik vond het handig om alvast van te voren een beetje een inschatting te maken van welke planten juist wel of juist niet. We zien het morgen. En de tip om de tuinen in de buurt te bekijken vond ik een goede, alleen, de naaste buren wonen op een kilometer afstand! In elk geval allemaal dank!

• maria

Je zult dit waarschijnlijk niet meer lezen vóór je op stap gaat.Maar het kan ook zinvol zijn om te kijken naar wat er in de omgeving groeit (bomen, struiken enz.)

O, en alsjeblieft, pas de tuin aan aan de omgeving.Je ziet op het platteland soms de meest vreselijke “stadstuinen” die daar helemaal niet passen!!

Maria