glansmispel

• Merel

Mijn vraag is: drie keer al hebben wij een glansmispel gekocht , maar steeds verliest hij al zijn bladeren wel geeft hij nieuwe uitlopers. Maar die liggen na een tijdje ook op grond. Onze grond is veengrond, hij staat in de zon /halfschaduw. Wie kan ons zeggen wat doen wij fout. Wij willen hem graag behouden.

Merel

• maria

1. staat hij te nat?

2. veen is zuur en mispels hebben liever kalkrijke grond

Maria.

• Brigitte Verkuijl

Ik heb ook een glansmispel, die van mij verliest ook elk jaar blad ondanks de kleigrond hier. Maar de nieuwe blijven komen en ze doet het erg mooi. Ik geef haar kalk en koemestkorrels als voeding… En ze krijgt niet veel water moet ik zeggen

• Hinke

Ik moest even googlen, maar Glansmispel is de Photinia begreep ik. In mijn tuin stond één toen ik er kwam wonen. Elk jaar werd hij een beetje zieliger, hij kreeg wel nieuwe uitlopers maar verloor steeds meer blad. Het stukje grond waar hij stond was vooral zand, ik heb hem er op een gegeven moment uitgegooid en geen nieuwe weer gekocht:-)

Hinke.

• Margriet

Ik heb hem als klein kroonboompje in de border staan, als kleuraccent.

Het blad zag er verschrikkellijk uit. Juist vorige week heb ik de kroon helemaal geknipt, er zit nu geen blad meer aan. Ik hoop dat hij weer uitloopt, anders vliegt hij eruit.

Ik heb wel goede hoop, die komt nergens vandaan want ik zie nog niks. :-)

• Marian

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/photinia.html

Je hebt bladhoudende en bladverliezende, zie bovenstaande link.

Ik heb er ook eentje staan, en die doet het al jaren goed, knip hem in de zomer altijd terug, en dan schiet hij weer mooi uit.

Staat gewoon op zandgrond, en krijgt niks extra´s.

• Plantadvies

Juist Marian, er zijn bladhoudende en bladverliezende soorten. Wil wel het liefste kalkminnend en in humusrijke grond staan.

Plantadvies

• ann

De Photinia of glansmispel groeit op alle soorten humusrijke grond. De grond moet goed doorlatend zijn, en aan de vochtige kant. Ze hebben graag een standplaats in de zon of in de halfschaduw, die wel wat beschut moet zijn. Staan niet graag vol op de wind.

Ann

• maria

Ik heb glansmispel verward met mispel.Lastig, die nederlandse namen :)

Maria

• Charles

Ik heb er 2 stuks, op stam in potten al 2 jaar op een winderig balkon. Tot onlangs al zijn blad er af waaide. Ik wacht nog even af; ze zijn niet dood.