Vogeltje

• Marian

Wij hebben sinds 2 weken een vogeltje wat constant op dezelfde plek op het randje zit van de tuintafel.( te zien aan de poepjes op de foto)

Daar gaar hij dan heel stoer zitten doen, brede borstkas maken, en veren spreiden etc.

Daarna vliegt hij telkens omhoog tegen het raam. Ik zou denken dat hij onmiddels wel een hersenschudding heeft.

Mijn man zei eerst: “Dat is een mus” Tot hij begon te fluiten!!!! Nee, dat is geen mus.

Na lang zoeken, zijn we er achter gekomen dat het een….nachtegaal is.

Tjee, een nachtegaal, nooit gezien… hij viel wel een beetje tegen.

Maar volgens de site van de vogelbescherming is dat normaal, iedereen heeft hoge verwachtingen van een nachtegaal, maar het is maar een ielig mus-achtig klein vogeltje.

Is dit zo? is het “de Nachtegaal” ?

• paula

Klik bij Google afbeeldingen zoeken eens nachtegaal in. Dan krijg je volgens mij toch een andere vogel te zien. De buik is niet wit genoeg bij die van jou, volgens mij.

Paula

• Marian

Had ik ook gedaan Paula, de buik is heel licht grijzig, kun je op de foto niet zo goed zien, komt misschien omdat de foto door dubbel glas heen genomen is.

Hij heeft ook een ‘lang’ snaveltje

• Teuni

Marian, dit is een heggenmus.

gr. Teuni

• aatje

nou volgens mij is t niet een heggenmus, de nachtegaal heeft er meer van weg…

we w88 andere reakties af…………

• kitty

Je moet 's kijken op www.vogelvisie.nl en dan de heggemus en de nachtegaal vergelijken met jouw vogeltje. Ik neig dan ook meer naar de heggemus.

Mooie foto's!

Kitty

• Marian

Dachten we dus ook, totdat hij begon te fluiten.

Daarom gingen we ook zoeken, hij voldoet wel aan de beschrijvingen, de bovenzijde is roodbruinig, en de onderzijde wit-grijs-bruinig.

We hebben ppk goed de foto's op gird-pix bestudeerd, en daar staan ze ook met allerlei ‘onderkanten’op, van wit tot grijs.

Geen vogeltje is daat hetzelfde.

Moeilijk hoor.

• Johan Kl.

Hoe graag je het ook zo willen Marian, je kunt van een heggemus geen nachtegaal maken :)

• Jalos

Lijkt mij toch ook een heggenmus.

Deze is ook gespikkeld en de Nachtegaal meer egaal van kleur.

• Teuni

De heggenmus heeft ook typisch een kringetje van witte kraaltjes rond het oog en de poten lijken doorzichtig. De nachtegaal heeft dat niet en die is inderdaad veel egaler van kleur. Een heggenmus kan ook heel mooi zingen trouwens. Grappig dat hij iedere keer datzelfde plekje opzoekt van de tuintafel. Hij heeft er al heel wat achtergelaten. :)

gr. Teuni