Vraag over buxusschaar op accu

• Margriet

Ik weet dat we het er weleens over gehad hebben maar kan het niet vlot terugvinden.

Wie geeft advies?

Ik wil een el. buxusschaar op accu, liefst zo krachtig mogelijk.

Wie heeft er eentje en is daar uiterst tevreden over? Of juist niet?

Teuni, welke heb jij?

Gr. Margriet.

• aatje

heb er hier ook een, mijn ervaring is dat ze volgens mij, allemaal nog al zwak zijn. wanneer je ze regelmatig gebruikt voor t jonge blad gaat t nog wel maar als het echt een takje wordt slaat hij alweer vast. (bosch-black&decker-ferm), en de accu's zijn vrij snel leeg.

gewoon op elektra werkt prima, nadeel is natuurlijk het snoer, maar je hebt niet de ergenis van het steeds vastlopen van de schaar.

• Margriet

Nee, snoer is geen optie. Het moet er eentje op een accu zijn.

• Nina

Ik gebruik de graskantenschaar van Gardena voor mijn buxus. De handgreep zit bovenop, zoals bij een strijkbout. Als hij goed is opgeladen kan ik er makkelijk mij buxustuin (ong. 10 meter aan drie kanten) 1 x mee knippen.

Echt dikke takken kun je er niet mee knippen maar dat kun je met geen enkele buxusschaar. Daar moet je een echte heggeschaar of de snoeischaar voor gebruiken.

Nina

• carin

Ben ik niet met je eens Nina. Ik heb een gardena accubuxusschaar (onding, weggegooid geld, te zwak, te snel leeg) en sinds vorig jaar een speciale buxusheggeschaar met snoer. Die schaar kan met groot gemak ook stevige takjes aan en zou zelfs de heg zeer diep kunnen terugsnoeien, wat met de accuschaar ondenkbaar is. Aangezien ik altijd pas snoei in juli zijn de takjes niet meer zacht en kan ik met een accuschaar dus niks beginnen.

Margriet, als een snoer geen optie is, dan zou ik gewoon met de hand snoeien. Een lichte schaar met korte handvatten voor de bovenkant, een heggeschaar met verstelbare handvaten voor de zijkanten vond ik ideaal. Als het maar om een paar meter gaat, zou ik sowieso niet beginnen aan een elektrisch apparaat. Carin

• Nina

Ik heb het ook niet over de buxusschaar maar over de graskantenschaar, die gebruik ik al jaren en bevalt mij prima. Maar ik ben het met je eens als je niet te veel buxus te snoeien hebt het ook prima met een gewone handschaar gaat.

Nina

• carin

Aha, dan werd ik door je zin “maar dat kun je met geen enkele buxusschaar” op het verkeerde been gezet. Carin

• maria

Ik heb voor het kleine werk een Black & Deckertje.Die is handig om al wandelend door de tuin even hier en daar iets bij te snoeien.Maar de accu is na een half uur leeg.Het grote werk wordt hier door een hovenier gedaan met een heggeschaar met benzinemotor.Dus ook geen draad, maar wel zwaarder om te hanteren.Die man doet het snoeiwerk van buxusbollen en haagjes prima.

Maria

• Margriet

Met de hand zal niet gaan. Het is al gauw 25 meter buxus. Het kan wel natuurlijk maar ik heb er geen zin in.

Ik denk, bovenstaand lezend, dat ik de Peugeot maar weer pak. :-) Ik wilde een lekker licht en makkelijk ding zonder snoer.

• boerderij bert

Ook wij hebben een heggeschaar met benzinemotor. Is wel erg zwaar maar hij werkt perfect. Op tijd even rusten en je komt er ook. Kost wel aanzienlijk meer als een handheggeschaar maar als je 160 meter moet doen is benzine toch wel makkelijk. Groeten Boerderij bert.