Camelia in bloei krijgen voor Paula

• kees

Hoi ik heb met de Paasdagen geen tijd gehad vandaar mijn wat late reactie.

Ik had de camelia bloeiend gekocht bij Intratuin. Na de bloei had ik hem verpot in een grotere pot. Het volgende seizoen geen bloemen, heb het toen nagevraagd op deze site en van twee personen een antwoord n.l van Hinke en Maria.het jaar na het verpotten krijgen ze een terugslag volgens Maria en teveel mest in de potgrondHinke had het over een te grote pot, kan kloppen en ik had ook geen mest moeten geven. Ik heb hem door deze raadgevingen met rust gelaten dus alleen maar in de gaten gehouden dat hij niet uitdroogde. En zie daar de plant begon in oktober kleine knopjes te vertonen en bloeit nu bij de klippen op, van daar mijn dank aan Maria en tevens ook aan Hinke. Dag Paula misschien heb je hier wat aan. Als tegen prestatie voor de raad aan mij, voor mijn appelboom Weet je nog?

kees.

• maria

Dank voor je vriendelijke woorden, Kees.Het is leuk om later nog eens te horen hoe het gegaan is.Dat gebeurt helaas maar zelden op dit prikbord!Camellia's zijn niet zulke moeilijke planten, maar het is als bij veel vaste planten: probeer uit te vinden wat hun natuurlijke groeiomstandigheden zijn en ga met die wetenschap aan de slag.Ik gebruik voor dat doel graag het boek: “Vaste Planten”van Roger Phillips.Daarin kan ik lezen waar onze vaste planten vandaan komen en dan “begrijp” ik ze beter!

Overigens heb ik dit jaar ook een paar uitvallers onder mijn camellia's :)

Maria

• paula

Dank je wel Kees en Maria.

Die van mij staan in de volle grond. Een in de voortuin en die doet het goed. De andere tegen een muur op het zuiden en die doet het beduidend minder goed. Mest krijgen ze nauwelijks. Alleen bitterzout voor de bladkleur. Dat helpt niet erg veel want het blad blijft vrij bleek. Van de week heb ik ze een verdunde scheut azijn gegeven.

Ook naar aanleiding van een tip hier. :)

Paula

• anneke Im

Paula een camelia houd graag van zure grond en geen extreme zonneschijn

zoals op het zuiden tegen een muur .Bij mij staat hij op het zuid /westen dat is misschien beter voor de groei en bloei en dan in de volle grond

.Ik geef ze wel mest in September bij de najaars beurt voor rhododendron en azalia,s en de Camelia dan worden de knoppen al gevormd ,

Tip was van de kwekerij uit Berkenwoude kan even niet op de naam komen .Hij is nu weg

Pas geleden was het hier nog iemand op het prikbord die vroeg naar deze kweekerij .ik heb hem toen21 jaar geleden daar gekocht toen wij er langs fiesten

Anneke

• paula

Dan ga ik hem toch maar eens verplaatsen. Zure grond is erg moeilijk hier. Veel kalk in de grond. Wat ik daar aan doe is in het plantgat (flink groot) tuinturf toevoegen maar dat is eigenlijk niet genoeg, vandaar die azijn.

Paula

• kees

Ja ze mogen niet in de zon op een zuidmuur dat heb ik n.l. ook gelezen. Wel beschut maar het liefst in de ochtendzon. En ook zure grond heb ik bij Berta`s Hof gehaald gelijk met een aantal Hortensia`s. Ik mest hem in het voorjaar omdat hij in een pot staat en de regen in de herfst en winter toch de mest wegspoeld.

Kees.

• kees

In het boek van Roger Phillips staan daar alleen maar planten in of ook struiken en heesters en bollen en knollen Maria?

Kees.

• maria

Nee, dat boek gaat alleen over vaste planten.Maar over camellia's heeft hij ook een leuk boekje geschreven.En ik heb er ook eentje van hem over bloeiende heesters.En ook een over bollen en knollen.Of die boeken nog in de handel zijn weet ik niet.Ze zijn allemaal uitgegeven bij Het Spectrum.Mogelijk vind je ze nog wel eens op Marktplaats.

Een zuidmuur lijkt me heel ongeschikt voor camellia: het is daar te droog, de planten staan op de volle zon en kunnen bij vorst verbranden.

Maria

• kees

Bedankt voor de tips Maria Ik heb wel boeken over heesters enz. dus daar haal ik ook wel allerlei gegevens uit.

Kees.