Pruim en kers

• paula

Omdat ik de pitten van pruim en kers vaak op de schorspaadjes in mijn tuin gooi, komen er elk jaar weer zaailingen van die twee op. Ik heb ze dit jaar eens opgepot, kijken wat ze gaan doen. Maar heeft dat wel nut? Of worden het alleen bomen waar niks aan komt of lukt het, net zoals de perzik, wel?

In mijn plantenboek spreekt men over enten en occuleren. Maar kan dat alleen met de veredelde soorten of ook met zaailingen, zodat ze minder hard groeien?

Wie weet het?

Paula

• Lieny

Paula,ik weet dat mijn vader vroeger altijd perzikboompjes “kweekte”van perzikpitten.

Hij noemde het bloedperzikken omdat deze heel rood vlees hadden,ze waren vrij klein,maar smaakten heerlijk.

Helaas kan ik het hem niet meer vragen,hoe het precies zat.

groetjes,Lieny

• paula

Dank je Lieny. Met perziken heb ik het ook geprobeerd. Dat gaat prima. Het enige nadeel is dat ze erg vatbaar zijn voor de krulkziekte. Daarom wilde ik het eens met pruimen en kersen proberen.

Paula

• Tim

Met pruim en kers wil het ook wel goed. De kans is alleen wel aanwezig dat het een heel andere boom wordt ivm het enten op stam.

Groet,

Tim

• Guy

Je kan de zaailingen van pruimen en kersen natuurlijk ook veredelen (enten, oculeren, …) op een onderstam of op een bestaande boom. Je hebt dan een nieuw ras met andere kenmerken dan de originele boom. Door het veredelen kan je na 2 jaar al vruchten hebben.

Laat je die zaailingen gewoon doorgroeien dan moet je meestal 8-10 jaar wachten op de vruchten.

Indien je de zaailingen als onderstam gebruikt dan is het opnieuw 8-10 jaar wachten op vruchten.

Infobron: www.houtwal.be

Guy

• paula

Kijk Guy!! Daar kan ik wat mee :)

Bedankt, Paula