Vraag over passieflora

• Musicalfan

Vorig jaar heb ik tegen onze pergola 2 passieflora “purple rain” gepland. Ze zijn dat seizoen best gegroeid, hebben gebloeid ook en na de winter heb ik met de hand de dode bladeren verwijderd. Ik krijg nu echter het vage vermoeden dat ze de winter niet overleefd hebben, het blijven kale houten takjes om te zien.

Wil ik te snel en klopt het dat het groen bij deze klimmers nog moet komen of moet ik er van uit gaan dat ze de winter niet overleefd hebben? Was het er eentje geweest dan had ik hem er al uitgehaald, maar nu ze er beide zo uitzien twijfel ik.

Op het kaartje staat alleen dat ze half mei bloeien…. niet wanneer ze blad krijgen en groen worden.

• anja

hallo.

het beste is om even met je nagel over het stammetje te gaan en kijk of dat nog groen is.

is het groen dan is er niets aan de hand en moet je nog even geduld hebben.

en is het houterig en dor dan ben ik bang dat je nieuwe planten moet kopen.

gr.anja

• Paulus

die van mij ziet er ook nog helemaal dor en kaal uit, maar als ik krab is het nog wel groen eronder, nog maar even afwachten dus

• Musicalfan

De mijne zijn niet echt groen, helemaal houterig van binnen ook weer niet (als ik probeer om het om te buigen knapt het niet), ik geef ze nog 14 dagen en anders moet ik maar andere halen.

• Brigitte Verkuijl

hier precies het zelfde, ik geef ze ook nog 2wkn maar heb weinig hoop:( en ze waren zo groot oer de hele schutting

• Margriet

Ze lopen ook weer uit vanuit de wortel, er kunnen dus nieuwe scheuten bij de bodem zijn. Let daar even op voor je hem eruit trekt.

Gr. Margriet.

• anneke Im

deze is niet echt winterhard!!!!!

Klimplanten > Bladverliezende klimplanten > Passiflora ‘Purple Rain’ (Passiflora ) > Snoei en onderhoud

Passiflora ‘Purple Rain’

Passiflora

Als u de passiebloem in de volle grond hebt staan, kunt u deze het beste eind april terugsnoeien. Als u de Passiebloem in een pot heeft staan, kunt u deze het best eind september terugsnoeien. Bij de Passiebloem groeien de bloemknoppen op het jonge hout het beste. Dus is het belangrijk dat alle oude twijgen ieder jaar gesnoeid worden. Zodat de Passiebloem ieder jaar rijkelijk bloeit. Als u hem in pot heeft staan kunt u hem terugsnoeien tot 50cm boven de pot. Zodat u hem makkelijk binnen kunt zetten. Buiten verlang passibleom een heel beschut plekje, liefst tegen een muur waaraan de binnenkant verwamt wordt. Laat de plant rustig in zijn geheel de winter doorkomen en snoei pas als u de eerste knoppen ziet schuiven in het voorjaar. Wanneer u niet snoeit zal de plant steeds aan de uiteinden van oude takken uitlopen en bloemen zullen steeds hoger en verder van u vandaan gaan. Gebruik voor snoei en onderhoud altijd goed en degelijk gereedschap. Zorg ervoor dat uw snoeischaar altijd scherp en schoon is. Dit voorkomt rafelige snoeiwonden en ziektes

Ik snoei hem altijd eind April begin Mei dan gaa thij als een tierelier groeien en bemesten is ook belangrijk

alleen in zachte winters kanhet wel wat eerder Anneke

• Musicalfan

En wat versta je dan onder snoeien? Ik heb nu alleen de dode blaadjes er af gehaald, moet ik echt gaan knippen? Ik plaats hieronder van beide even een foto zodat jullie kunnne zien hoe ze er uit zien. Ik heb nog niet zo lang een tuin, weet dit soort dingen nog niet zo goed..

• mw.lutetia

de meeste passiflorasoorten zijn in ons land niet winterhard.

als het wortelgestel met name in de wintertijd niet nat kan worden,hebben heel wat soorten een kans om de winter door te komen;

het kan wel zo zijn dat ze pas in juni uit hun wortelgestel nieuwe scheuten gaan maken;en de groeikracht daarvan is onvoorstelbaar;ze kunnen zelfs meters van hun oorspronlelijke plaats boven de grond komen!luut–sinnds 1987 lid van de passifloraclubnederland.

• anneke Im

ik zou nog even wachten tot eind April en snoei hem dan terug tot 50cm boven de grond in kleine stukjes steeds , telkens even kijken tot je groen ziet aan de stengelen dan kan je ook stoppen als het meer is dan 50 cm .

deze lopen net zoals luut schreef pas later uit dan de andere planten meestal half Mei. Ik zie ook nog niets maaar bij mij staat hij op het zuiden .Anneke