grotere tuin op ZO of kleinere op ZW

• Katja

Hallo,

Ik heb het geluk ingeloot te zijn voor een heel leuk nieuwbouwproject.

A.s. zaterdag moeten we een kavel uitkiezen, maar ik twijfel nog heel erg.

De tuinen op het Zuid Oosten zijn 9 meter lang en 5,70 breed,

De tuinen op het Zuid westen zijn 7,50 lang en 5,40 breed.

De tuinen op het Noord Westen zijn 10 meter lang en 5,10 breed.

Wat is nou slim, om voor een grotere tuin te gaan met weinig of minder zon of voor een kleinere tuin met veel zon?

Ik hou van lekker in de zon zitten, maar een tuin van 7,50 meter diep is niet echt groot..

Wat raden jullie aan, of wat zijn jullie ervaringen hierover?

Alvast bedankt!

Katja

• Katinka

Wanneer wil je in de zon zitten? In de avondzon, dan kun je kiezen voor het zuidwesten. Wil je graag ochtendzon, dan kies je het zuidoosten. Beide hebben genoeg zon om de meeste planten tevreden te stellen, al moeten de buren niets hoogs gaan planten want het is wel een erg smalle tuin. Het noordwesten zou ik niet willen, al is die tuin wel dieper…

• Miepje

Iedere tuin (welke windrichting dan ook) heeft zijn voor- en nadelen!

Ikwens je veel succes met het maken van een keuze

*D Miepje

• Margriet

Ik zou altijd voor de grootste gaan. Dan heb je nog keus uit twee, want NW en ZO zijn even groot. Dan zou ik toch het liefst die op het ZO hebben.

Je moet goed de bebouwing bekijken om je heen. Als er huizen achter je tuin staan, verdwijnt de ochtendzon. (hij staat dan nog niet zo hoog). Midden op de dag komt de zon dan goed in je tuin, draait over de linkerkant van je tuin (vanuit je huis gezien) en hij verdwijnt gelijdelijk achter je eigen huis. (en schijnt nog in het achterste deel van je tuin)

Je avondterras zal dus links achterin moeten liggen om de meeste zon te vangen. (volgens mij :-))

Groet, Margriet.

• mw.lutetia

bij die tuin op het NW heb je 's-ochtends de zon vanuit het zuid-oosten en misschien ook nog vanuit het zuiden achter in je tuin,tenzij er hoge bebouwing is of hoge bomen staan,!luut

• Paulus

onze tuin zit op het zuid westen en dat vind ik heel fijn, overdag werk je vaak en 's avonds in de zon kunnen zitten met een bakkie koffie is erg lekker:D!

• Nina

De tuin op het noorden lijkt me het minst geschikt, ondanks de maat. De zon maar met name de wind kan erg hinderlijk zijn. De tuin op het ZW geeft het meeste zon in de tweede helft van de dag. Maar zoals gezegd de hoogte van de overige gebouwen is ook belangrijk.

Nina

• Piet

Beste Katja,

Je schrijft: …… Ik hou van lekker in de zon zitten …

Dit is wellicht de, of een van de belangrijkste eisen die je aan de tuin stelt maar je moet eigenlijk bepalen wat je verder wilt met de tuin.

Wat voor een tuin wil je ?

Veel in de zon zitten en liefst geen onderhoud ? Of juist ook tuinwerkzaamheden ?

Waar kan het (zon)terras of de (zonne)terrassen komen te liggen ? Ook achter in de tuin ?

Hoe staat het in verband daarmee met andere (toekomstige) bebouwing in de omgeving enz.

Als je Engels leest staat er op mijn website e,.e.a. over het bepalen van een visie en strategie, wellicht heb je daar wat aan.

Zie: http:/www.karesansui.nl/html/page_Approach.htm

Je zult eerst moeten bepalen wat je re verder mee wilt en kunt om een keuze te maken die ook later nog voldoet.

Groet,