lavendel nog snoeien?

• Sonja

ik heb vorig jaar lavendel geplant (toen al geen hele kleine plantjes meer).

De onderkant is al verhout zag ik net. Kan ik ze nu nog snoeien of ben ik alweer te laat? Ze zijn duidelijk net begonnen met uitlopen.

Ik heb al wat zitten googlen en lezen in mijn boek maar de een zegt april en de ander zegt maart. Zou het nog kunnen?

• Brigitte Verkuijl

Als je het perse nu wil doen zou het kunnen maar dan niet rigoureus, anders zou ik wachten na de bloei en dan eind augustus alsnog goed snoeien. dat heb ik vorig jaar gedaan, en ze liep korte tijd later goed uit. Weer helemaal als nieuw en ze was al 8 jasr ongesnoeid! Dus kun je nagaan hoe verhout die was. Heb haar echt helemaal kort gesnoeid. Mijn broertje heb dit in maart nog gedaan en dat begint heel langzaam een enkel groen puntje te krijgen. Maar of dat goed omt voor de bloeiperiode van juni-augustus….

• anja

hallo sonja.

zit er onderaan de plant geen jong blad?

helemaal op de grond.

schrijf dan nog even.

groetjes anja

• Sonja

Murielle, tjonge, dat klinkt helemaal niet slecht. Misschien moet ik dus nog even wachten tot augustus.

Ja, er zitten onderin wel wat groene blaadjes die net uitlopen maar niet heel veel. Wil dit misschien zeggen dat het houtige gedeelte nog wel kan uitlopen? Ik hoop nog van je te horen, Anja.

Bedankt hoor!!

• anja

hallo sonja

dan kan je snoeien.

maar kijk wel uit voor vorst.

staan ze een beetje beschut?

groetjes anja

• Sonja

Bedankt Anja, bedoel je dat ik in het hout kan knippen? En denk je dat het dan nog gaat uitlopen dit voorjaar/zomer?

Ja ze staat best beschut maar ik zal nog even kijken hoe koud het wordt komende week.

• carla

Je moet wel nog wat groen zien. Het verhoutte gedeelte loopt niet meer uit als je te diep snoeit.

Er moet wat groen te zien blijven na het snoeien.

Succes,

Carla

• kees

Niet in het verhoute gedeelte snoeien hoor. Ik heb verleden jaar 2 kleine struikjes gekocht en na dat ze uitgebloeid waren de stelen met de uitgebloeide bloemen verwijdert. De hele winter met rust gelaten en in maart heb ik ze afgeknipt tot het verharde hout. Ze lopen nu uit als een tierelier. Je moet het elk jaar doen, wil je mooie struiken houden. Ze zullen heus wel uitlopen hoor en mischien ook nog wel bloeien maar de planten leggen toch een stukje achter in de groei.

Kees.

• Margreet

Ik heb ook wel eens gehoord/gelezen dat je als je veel verhoutte stelen hebt die ook weer dieper kunt planten. Je moet daarna de planten wel ieder jaar na de bloei weer terug snoeienm niet helemaal op het verhoutte stuk.

groetjes margreet

• Sonja

Iedereen hartelijk dank voor het advies. Ik ben een stuk wijzer geworden en zal zeker niet in het hout knippen.

Groeten,

Sonja