clematis vraagjes

• carla

Ik heb nog niet genoeg Clematissen……

Dus heb ik vd week de Arabella en de Xerses en vanmiddag een Cirrhosa Freckles, een Comtesse de Bichaud (alleen de naam al…) en nog een Hagley hybrid gekocht.

Nu heb ik een afdakje waar ik langs de palen één of twee Clematissen wil planten.

Het afdak steekt over en dus staan ze daar redelijk droog (qua regen bedoel ik) en niet in de felle zon, alleen een beetje avondzon.

Welke soort(en) kan ik daar het beste neerzetten?

Ook namen van andere soorten dan die ik heb gekocht graag.

Alvast weer bedankt.

Carla

• anneke Im

Carla de Cirrhosa Freckles heb ik ook,

groeit goed maar je zou dan we wel voor een goede water toevoer moeten zorgen ,dan kan hij wel aan de paal,

Rijk groeiend en bloeiend

De hagley Hybrid kan ook aan een paal maar ook hier een goede verzorging van water toevoer. makkelijke clematissen . en zorgen voor goede bemesting neem voor het klimmen gaas om de paal dat is wel belangrijk .!

groet Anneke

• Viola

Carla, kun je ze niet een stukje vóór de palen planten?

Zodat ze voldoende regen op de voet krijgen. Clematissen zijn erg dorstig.

Viola

• carla

Nee, daarvoor steekt het teveel over.

Maar ik kan ze natuurlijk wel bij de twee buitenste palen zetten, dan hebben ze zijdelings wel regen.

En de konijnenhokken staan daar ook vlakbij dus als die water krijgen dan de Clematissen ook maar meteen meenemen met een guts water.

Is dat elke dag nodig of iets minder frequent?

In ieder geval bedankt voor de adviezen.

Eerst maar gaas om de palen maken, had ik al op voorraad.

Carla

• anneke Im

carla ze moeten dan wel elke dag na gekeken worden voor de vocht dat is een min punt daarvan.Zet je ze in een pot ??? Dan moet je elke dag water geven

Anneke

• Viola

De 1e paar weken moet je ze wel water geven als het niet regent. Zorgen dat de grond voldoende vochtig blijft. Verzuipen is niet de bedoeling.

Als ze eenmaal vaststaan hoeft dat niet ALS ze maar normaal regen krijgen net zoals andere planten. Daarom is het belangrijk dat de wortels op een goede plek staan waar de regen bij kan.

In een droge periode moet je ze natuurlijk wel water geven maar het zal toch niet de bedoeling zijn dat je het jaar rond met de gieter klaarstaat.

Deze week heb ik er een (Blue Angel, vrij makkelijke jongen) voor een schutting gezet. Het plantgat 40 cm vóór de schutting gemaakt, groot gat, aarde losgemaakt, beetje kalk, veel compost en veel water. Deze had al lange stengels die ik schuin leid naar de schutting. Ik heb hem een cm of 8 dieper gezet.

Viola

• Brigitte Verkuijl

kun je geen stukje pijp of buis in de rond steken bij de clematissen? Dan kun je er steeds water in gieten zodat ze in elk geval genoeg water toevoer hebben

• carla

Ze komen in de volle grond te staan en dat idee van een stukje buis is misschien zo gek nog niet.

bedankt voor de tips,

carla

• Katinka

Hagley hybrid groeit bij mij in de beukenhaag, en het is droog waar hij staat. Hij moest eigenlijk alleen over de beukenboog groeien maar hij heeft zijn werkgebied verlegd naar de heg ;). Het is daar best droog waar hij staat, onderaan de muur van het huis, naast een beuk die een poort vormt, in de halfschaduw en hij doet het echt geweldig. Elk voorjaar trek ik zoveel mogelijk oude ranken van de clematis uit de haag, in het voorjaar kan ik ze goed zien want dan is de beuk nog bruin en loopt de clematis al uit. Erg zorgvuldig wordt hij dus niet gesnoeid, het is meer trekken en breken. Dus je begrijpt: ik vind 'm geweldig!