Onderhoud en snoeien olijf (olea europea)

• Joost

Hallo,

Ik heb een olea europea in een grote kuip op het terras staan. De boom is 2,5 meter hoog met een stamdiameter van 25 cm.

De boom heeft van de afgelopen winter nogal veel te lijden gehad. De takjes die aan de stam zitten zijn bijna geheel kaal.

Wat kan ik best doen nu? De boom tot op de dikke takken kaal snoeien zodat hij weer mooi kan uitlopen (dus alle dunne takjes met blaadjes eraf) of helemaal niks doen en nu gewoon laten groeien?

• paula

Snoeien!!! Kan de boom heel goed tegen en als hij niet doodgevroren is loopt ie weer des te mooier uit.

Paula

• Joost

Alle dunne takjes eraf snoeien? Dan houd ik alleen de dikke takken/stronken over… op internet las ik dat het een trage groeier is, dus ik ben bang dat ik dan een hele zomer met kale takken zit.

Dood is hij niet, er zitten een paar frisse blaadjes aan.

• paula

Dan snoei je toch alleen dat wat je lelijk vindt!! Er moet natuurlijk wel nog wat model overblijven.:)

Paula

• Brigitte Verkuijl

ik zou eerst eens kijken of die dunne takjes wel dood zijn… als ze dat niet zijn NIET SNOEIEN!!!! die blaadjes komen echt wel weer aan. Ik zou her en der echt een stukje van de uiteinden knippen. Wat bruin is uiteraard wegknippen, maar als er groen onder zit laten zo en gewoon goed bemesten! Komt echt wel goed, heb ik met die van mij ook. Die verliest elk jaar zijn blaadjes. Moet zeggen dat ik die van mij rigoureus gesnoeid heb omdat ik denk dat er een spotted peacock disease inzit waarom ook de blaadjes afvallen al het 2e jaar. En die rigoureuze snoeibeurt levert me nu weer blaadjes op. Maar ik deed de snoei om de ziekte er hopelijk uit te krijgen