Alcea Parkfrieden/Alcea Parkallee

• Viola

Kent iemand van jullie deze stokrozen?

Ik heb deze planten gisteren gekocht om een Lavatera te vervangen maar nu vraag ik me af of ze dit jaar gaan bloeien.

En ik zou graag weten hoe breed ze worden en of ze gesteund moeten worden als ze groter zijn.

Viola

• Viola

Lees net op Google dat de planten uit de Parkserie vaste planten zijn door kruising van stokroos met heemst. Dus dan zouden ze deze zomer moeten bloeien.

Twijfel nu toch wel over mijn impulsaankoop :(:(:(

Ik hoop dat er iemand is die er wat meer over kan vertellen.

Viola

• Tuinprins

Ik ken de naam van de plant wel maar heb er zelf geen ervaring mee. In de catalogus van de Hessenhof staat over deze plant te lezen: “in de groei lijkend op een Lavatera”. Aangezien deze Alcea een hoogte kan bereiken van 2 meter denk ik dat deze plant minstens 1 meter breed zal worden. Deze stokroos lijkt dus qua groeiwijze in het geheel niet op de bekende tweejarige stokroos (Alcea ficifolia).

Of ze dit jaar al gaan bloeien kan ik niet zeggen.

Tot slot zij nog opgemerkt dat Parkallee bloeit in de kleur geel met een anemoonbloemig hartje waar iets lila inzit. De kleur van Parkfrieden wordt door Hans Kramer van de Hessenhof omschreven als “oudroze met soms zalmkleurige soms abrikoosachtige tinten.”

Gegroet, de tuinprins

• Olga

Ik heb een plant met ongeveer dezelfde naam die erg veel weg heeft van een lavatera, namelijk Malva Park Allee.

Deze kan 150 hoog worden. Vorig jaar kocht ik 'm, hij groeide en bloeide goed, de breedte werd 2/3e van de hoogte. Deze plant kwam goed de winter door!

(De bloei kwam in het najaar)

Misschien heb je toch wel dezelfde plant als ik?

Dan zou deze uitstekend voldoen om een lavatera te vervangen!

Olga

• Viola

Ik heb allebei de planten bij de Hessenhof gekocht en volgens mij worden ze ook Malva genoemd. Ik heb een poosje zitten googlen en ik denk dat het dezelfde planten zijn. Op bovenstaande foto ziet hij er precies hetzelfde uit als op de site van de Hessenhof. Prachtige bloem hierboven en een mooie kleur.

Is het je eigen foto Olga?

Tuinprins en Olga, bedankt voor de antwoorden!

Viola

• Olga

Ik was gezwicht voor de bloemen zoals ze op het steeklabel stonden. En de echte bloemen stelde me niet teleur!

Deze foto is inderdaad door mij genomen, en wel op 6 november! Hij bloeide dus nog lekker laat! (mijn plant komt gewoon van de Hornbach zag ik net)

Olga

• Viola

Hij bloeit dus errug lang! Begint al in juli al is dat moeilijk voor te stellen als ik de petieterige sprietjes in het potje bekijk.

Ik ga hem morgen planten, heb al een stuk grond losgewoeld en er compost doorheen gedaan. Ook de aarde flink natgemaakt. Zal wel nodig zijn met de komende minstens 4 droge dagen:-):-)

De Parkfrieden zet ik in een grote pot. Ik wil eerst eens kijken hoe de plant wordt, kan hem altijd nog in de grond zetten

Ik heb hooggespannen verwachtingen…….

Viola

• Margriet

Vergis je nooit in de groeikracht van een Malva. ;-)

Heeeee, Olga. Long time no see.

Groet, Margriet.

• Viola

Bedoel je dat als een waarschuwing Margriet?

Klinkt een beetje dreigend……Woekert ie of zo?

Hij mag bij mij een vierkante meter in beslag nemen en hoeft niet ielig te blijven.

Viola