sieruien

• Nina

Al meerdere jaren heb ik sieruien staan. Maar het valt me op dat ze niet ieder jaar allemaal bloeien. Ik mest ze na de bloei. Nou vraag ik me af of ik het loof van de niet bloeiende uien zonder bezwaar nu al af kan knippen?

Nina

• Plantadvies

Sieruien willen graag een plek in de volle zon en op een niet te natte

plek staan. De bladeren geven extra voedsel aan de bol, snoei ze dus niet weg. Bladeren worden wel snel geel, dus plant ze tussen de beplanting zodat je de bladeren niet ziet.

Plantadvies

• Nina

Kijk, dat weet ik allemaal. Ze staan al jaren en ze doen het goed. Alleen bloeien ze niet allemaal. En ieder jaar is dat verschillend. Ik knip na de bloei altijd het blad meteen af. Ik vraag me alleen af of ik van de niet-bloeiende nu het blad af kan knippen. Dat heeft op dit moment niet zo'n sierwaarde.

Nina

• paula

Niet doen dus, zoals Plantadvies al zei. Zo kunnen ook de niet bloeiende bollen reservevoedsel opslaan.

Paula

• Katinka

Als het blad geel en dus lelijk is geworden, mag je het wel weghalen. Sommige soorten zaaien zich goed uit, maar dan zijn ze de eerste jaren nog te klein om te bloeien. Als de bol groot genoeg is, gaat hij bloeien. Mesten kan wel helpen, ik heb althans wel de indruk dat het hier heeft geholpen, maar dat kan ook liggen aan het weer, je weet het maar nooit in de natuur.