olijfboom

• rovianne

Ik zou graag een olijfboompje in de tuin willen zetten maar nu lees ik dat die binnen moet overwinteren?

Is dit echt zo? Helaas overleeft geen enkele plant het hier binnen om een of andere reden.

Zijn dit bomen die veel zorg nodig hebben? En krijgen we in NL echt rijpe (zwarte) olijven?

• paula

Als je zorgt dat de kluit vooral in de winter geen natte voeten krijgt en hij zeer zonnig staat, lukt dat best. Als je zwarte olijven wilt, zul je je tot de weergoden moeten richten, want als we zo'n zomer krijgen als vorig jaar, kun je het wel vergeten om rijpe vruchten te krijgen.

De plant bloeit op het nieuwe hout, dus snoeien mag vanaf Maart tot April (vooral niet later want dan knip je de nieuwe groei weer weg)

In 2006 had mijn olijf mooie rijpe vruchten. (helaas slechts 3):) maar het kan wel.

Paula

• Tanna

Bij mij staat er een olijf al jaren in de volle grond. Het jaar dat ik hem geplant had, heeft hij wat blaadjes verloren. Het jaar daarna gesnoeid als een knotwilg (gehoord op Kreta, dat dit heel goed kan) en sinds dien groeit die als kool en ziet er heel mooi uit.

Succes Tanna